Nissan Qashqai 2024: Kompakt-SUV med langdistanse-kvaliteter

Qashqai 8
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nissan Qashqai e-Power er et av stadig færre alternativer for dem som ennå ikke kan – eller vil – velge elbil. Skjønt – elektrifisert er absolutt også denne modellen. Det er en batteridrevet elmotor som driver forhjulene, mens en liten bensinmotor har til oppgave å lade opp batteriet som driver elmotoren.

Av Stein Bekkevold og Frank Williksen

Dette betyr i praksis at man slipper å grue seg til kort rekkevidde og lang tid for opplading, og rundt 600 kilometer før etterfylling av bensin er nødvendig stemmer stort sett bra. Og da handlet det om et par minutter ved bensinpumpa, så var man klar for veien igjen.

2.000 biler årlig

Qashqai ble lansert i 2007, og modellen ble raskt meget populær. Den meget kompakte 5-seteren ble supplert av en minst like kompakt 7-seter, som også ble svært populær.  2. Generasjon Qashqai kom i 2014, mens 3. generasjon ble lansert i 2021 med både hybride drivlinjer og e-Power-modeller.

Qashqai solgte her i landet jevnt og trutt rundt 2.000 biler årlig til og med 2018, så kom fallet til 736 biler i 2019, 463 i 2020 og 237 i 2021. Ved utgangen av november i år (2024) var antallet nyregistrerte Nissan Qashqai i Norge 64 biler …

Mer plass

Tredje generasjons Qashqai kom 18. februar 2021. Modellen har fått en ansiktsløfting i år.

Teknisk sett er den slik: Den er litt større enn før, 35 mm lengre, 32 mm bredere og 25 mm høyere, og akselavstanden er økt 20 millimeter. Modellen er basert på CMF-CD-plattformen, som er felles med Nissan Rogue/X-Trail (T33) og Renault Austral.

Modellen har økt mengde lette materialer, og nye presse- og sveiseteknikker for økt styrke og senket vekt. Panseret, forskjermene og dørene er av aluminium, og er 21 kg lettere, bakluken er av fiberkompositt og fjerner 2,3 kg.

For bedre sikt har modellen slankere A-stolpe og den har nå sidespeilene på dørene og ikke på A-stolpen. Plassen for baksetepassasjerer er økt 28 mm til 608 mm, og takhøyden er økt med 15 millimeter. Bagasjerommet er 50 liter større på grunn av senket gulv og ombygget hjuloppheng.

e-Power

Basismotor er en mildhybrid 1,3 liters firesylindret DIG-T turboladet bensinmotor på 138 hk (103 kW) ved 5500 o/min med 220 Nm ved 1500–3500 o/min. og 157 hk (117 kW) med 270 Nm ved 1800–3500 o/min. Den er koblet til enten en 6-trinns manuell eller en Xtronic CVT-kasse.

Firehjulsdrift er tilgjengelig for 156 hk-alternativet med CVT.

For første gang har Qashqai-serien også e-Power hybrid drivlinje. Systemet består av bensinmotoren som ren generator – ikke koblet til drivhjulene. Drivlinjen er altså en 154 hk (115 kW) 1,5 liters bensinmotor med variabel kompresjon, pluss en 187 hk (139 kW) elmotor, en generator og en inverter, så bilen er en seriehybrid uten plug-in.

90 graders åpningsvinkel på bakdørene er det ikke mange som har, men Qashqai er en av dem. Det letter adkomsten til et baksete som er hakket mer rommelig enn ventet.

Langturkomfort

Snittforbruket under vår prøvekjøring varierte fra 0,62 l/mil til 0,77 l/mil. Erfaringsmessig var dette anslagsvis 0,15 – 0,20 l/mil lavere enn vi sannsynligvis ville brukt med en ren bensinmotor med tilsvarende effekt.

Qashqai e-Power er kvikk på veien, og dreiemoment på 330 Nm er tilgjengelig fra 0 til 3000 o/min. Akselerasjon fra stillstand til 100 km/t går på 7,9 sekunder. Ikke racerfart, men godkjent og vel så det.

Bensinmotoren som sørger for strømproduksjon er mye mindre hørbar enn den tidligere 3-sylindrete motoren når den driver på, og bilen går svært så tyst normalt, noe som gir et solid bidrag til god kjørekomfort.

Vi har kjørt bilen på lange strekninger, og det er ingen tvil om at Qashqai e-Power har mye å by på for den som vil kjøre langt. Når man går ut av bilen etter 130 mil, og kroppen fortsatt føles frisk og opplagt, – ja, da har man både god fjæringskomfort og glimrende seter.

Plass manglet vi heller ikke.

Kjøreopplevelsen har følgende fasit: Oversiktlig, lettkjørt og forutsigbar. Passe dosert styrekraft og presis styring med god tilbakemelding. Meget gode bremser. Og som antydet: Hovedvekt på komfort.

Nissan Qashqai byr på meget bra bagasjeplass.

Noen tall:

Egenvekt: 2.180 kg

Nyttelast: 377 – 493 kg

Tilhengervekt: 750 kg

Taklast: 75 kg

Lengde x bredde x høyde: 4,43 x 1,84 x 1,63 m

Akselavstand: 2,67 m

Bakkeklaring: 175 mm

Bagasjerom: 455/504 – 1.379/1.440 l

Forbruk oppgitt: 0,53 – 0,54 l/mil.

Bilen var en Tekna+-utgave, som er toppmodellen med det meste man ønsker seg av utstyr – og med en pris som etter de siste avgiftsøkningene starter på 628.600 kroner. Qashqai e-Power har imidlertid en startpris på 541.700 kroner for en noe enklere utstyrt Acenta.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com