Sulfider? Jo da.

P90598617_highRes_bmw-i7-with-all-soli
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Som ventet reagerte enkelte lesere på saken om at BMW tester faststoff-batterier med elektrolytt basert på sulfider. De mest nysgjerrige lurer på hvordan en svovelforbindelse kan jobbe som elektrolytt; leder svovel virkelig strøm?

Nei. Poenget var sulfid. Sulfidene er en egen klasse mineraler som har sulfid eller di-sulfid som viktigste anion. Økonomisk viktige sulfider ligger i metallårer, som kan graves ut. Til den enorme klassen av sulfider hører også selenidene, tellurene, arsenidene og antimonidene. Så fins det en hel haug andre, men til elektrolytt brukes i hovedsak en kobberholdig og/eller en som har koblet seg til jern og nikkel. Det blir strømførende evne av slikt …

Bildet viser et helt vanlig sulfid, nemlig en klump pyritt (jern/svovel). Og bilen er enda en gang den BMW som nå kjører rundt i Múnchen med faststoffbatteri helt uten kinesisk litium …

Stein Bekkevold

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com