Husker du T Roadster?

Roadster_San_Diego
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

T Roadster hadde ingen ting med Tesla-Musk å gjøre – den kom fordi to ingeniører i California ville bidra til bedre klima ved å vise at praktiske elbiler kan senke utslippene.

Av Stein Bekkevold

De to ingeniørene som startet det hele og ga selskapet navnet Tesla etter et av verdens store elektrotekniske genier – Nicola Tesla – het Eberhard og Tarpenning.

Eberhard

Martin Forest Eberhard (f. 1960) er en amerikansk ingeniør og gründer, og startet Tesla Motors sammen med Marc Tarpenning i juli 2003. Eberhard var sjef til slutten av 2007. I 2015 ble han valg inn i University of Illinois Engineering Hall of Fame. Han tok en bachelor i datateknikk fra University of Illinois i 1982, og en master i elektroteknikk der i 1984. Han startet så hos Wyse og utviklet deres WY-30 ASCII-dataterminal som første produkt. Og var med på å grunnlegge Network Computing Devices i 1987, og var sjefingeniør til 1992.

I 1996 grunnla han NuvoMedia – med Marc Tarpenning – og de utviklet Rocket eBook som var først med sikker internettlevering. Eberhard var styreleder og administrerende direktør til selskapet ble kjøpt opp av Gemstar i 2000.

Menlo Park

Eberhards interesse for sportsbiler, bekymring for avhengighet av olje og frykt for global oppvarming, gjorde at han så elbiler som en del av løsningen. Generasjon 2 av NuvoMedias e-bokleser var også viktig, fordi den hjalp ham å finne litium-ion-teknologi.

Eberhard oppdaget nå – og forsøkte å kjøpe – en prototyp elbilsportsbil kalt AC Propulsion tzero. Han ga økonomisk og teknisk støtte til omlegging til litium-ion-batterier. Eberhard prøvde å overbevise AC Propulsion-grunnlegger Alan Cocconi om å seriebygge bilen. Da Cocconi sa nei, grunnla Eberhard sammen med Tarpenning Tesla Motors i Menlo Park i 2003.

Miljøvern og ytelse

Eberhard og Tarpenning hadde sett noe typisk i den velstående forstaden Palo Alto: der sto en iøynefallende og miljøeffektiv Prius hybrid demonstrativt ved siden av saker som Porsche, BMW og Lexus. De så at rike eiere av superbiler viste grønn dyd (show-off miljøvern) med Prius, men millionærene ønsket samtidig kjøreopplevelsen og prestisjen i superbilene. Da tenkte de to ut sin Roadster, en «utslippsfri» racer. Poenget var å vise rike amerikanere at miljøvern og ytelse kunne kombineres.

2008

Denne første generasjonen batterielektrisk sportsbil var basert på Lotus Elise, og ble laget fra 2008 til 2012. Den var den første lovlige, serieproduserte, helelektriske bilen med litium-ion-ion-batterier, og den første seriebygde som klarte 393 km per opplading.

Tesla solgte 2450 Roadstere i 30 land, de fleste av de siste i Europa og Asia i løpet av fjerde kvartal 2012. Tesla laget også høyrestyrte Roadstere, fra tidlig i 2010.

Bilen kan gå fra null til 97 km/t på 3,7 eller 3,9 sekunder, avhengig av modell – og har toppfart 201 km/t. Den bruker 135 Wh/km fra batteri-til-hjul og har en snitteffektivitet på 88 %.

Prototyper ble avduket for offentligheten 19. juli 2006 i Santa Monica, ved et arrangement for 350 inviterte på Santa Monica lufthavn. Den ble omtalt i Time i desember 2006 som «Beste oppfinnelse – Transport». Den første ble levert i februar 2008 til Teslas tidlige investor, styreleder Elon Musk.

393 km

Tesla bygde 500 lignende biler til juni 2009. I juli 2009 startet de med Roadster Model 2010 – den første store oppgraderingen. Samtidig begynte de med Roadster Sport, den første varianten av Teslas egen, patenterte drivlinje. Denne går fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder, 0,2 sek raskere enn standard Roadster …

Motoren var en trefaset firepols 270 Nm asynkron, den nye var en på 380 Nm og 215 kW eller 288 hk. Motoren drev over en Borg Warner ett-trinns automat og hadde et batteri på 53 kWh. EPA-rekkevidden ble målt til 393 km.

Elon Reeve Musk

(f. 1971) er kjent for Tesla, SpaceX og X (tidligere Twitter). Han ble født i en rik familie i Pretoria, Sør-Afrika, og emigrerte til Canada i 1989. Musk tok en bachelor ved University of Pennsylvania før han flyttet til California for å drive forretninger.

I 1995 var Musk med å grunnlegge programvareselskapet Zip2. Etter salget i 1999 var han med på å grunnlegge X.com, et nettbasert betalingsselskap som så fusjonerte og ble PayPal. Dette ble kjøpt opp av eBay i 2002. Da ble Musk også amerikansk statsborger.

I 2002 grunnla han romselskapet SpaceX, og ble daglig leder og sjefingeniør. Selskapet har vist innovasjoner innen gjenbrukbare raketter og kommersiell romfart.

Nye selskaper

Musk begynte i Tesla som investor i 2004 og ble sjef og utviklingsleder i 2008. I 2015 var han med å grunnlegge Open AI for å drive forskning på kunstig intelligens, men forlot selskapet etter en tid. Økende misnøye med ledelsen på 2020-tallet gjorde at Musk startet xAI. I 2022 kjøpte han Twitter, kom med endringer og omdøpte det til X i 2023. Hans andre virksomheter inkluderer nevroteknologi-selskapet Neuralink, som han var med å grunnlegge i 2016, og selskapet Boring Company (boring av tunneler), som han grunnla i 2017.

Beske ordelag

Musks politiske aktiviteter og synspunkter har gjort ham til en polariserende person. Han har blitt kritisert for uvitenskapelige og misvisende uttalelser, også feilinformasjon om COVID-19 – og å komme med konspirasjonsteorier og antisemittiske, rasistiske og transfobiske holdninger. Oppkjøpet av Twitter var ikke godt likt pga sterk økning i hatefulle ytringer og spredning av feilinformasjon.

Under og etter det amerikanske presidentvalget i 2024 var Musk sterkt involvert i politikk, som høylytt støttespiller for Trump. Han var også den største giveren i valget (300 mill. USD) og støtter globale høyreekstreme skikkelser, saker og partier. Hans rolle i Trump-administrasjonen, spesielt med hensyn til DOGE, har vakt offentlig kritikk. Han er ute av DOGE per 28.5 i år og har gått over til å kritisere Trump og de folkevalgte i beske ordelag …

Bilde nr 1 er fra Tesla Motors. Det er det andre også, og her ser du konseptet Tzero som var utgangspunktet.

Les også: Pegaso – hvem var nå det?

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com