Selv om Opel er langt unna gammel storhet i markedsandel, så henger Rüsselsheim-produsenten med i fremste rekke på to av dagens viktigste trender: Connectivity og elbil.
Jeg lar elbilen hvile denne gang, og skryter heller litt av Opels nyhet på connectivity: OnStar. Opel-folk omtaler gjerne bilene sine som ”folkelig tysk premium”, og biler som utstyrsmessig ”demokratiserer” avansert teknologi.
OnStar er nå standard på nesten alle Opel-modeller fremover. Bare noen få av de rimeligste grunnmodellene har ikke dette utstyret, men også i disse kan det bestilles som ekstrautstyr.
Skal du få et assistansesystem som matcher Opels, må du betydelig høyere på prisskalaen – så bra er OnStar.
Hva er det så som gjør dette systemet så unikt? Her er noen viktige punkter:
– Skjer det et uhell som gjør at kollisjonsputer blir utløst, vil OnStar rutinemessig ringe opp bilen for å sjekke om hjelp behøves.
– Kommer du til et ulykkessted, kan du bruke OnStar for å tilkalle hjelp for andre.
– Dersom en varsellampe begynner å lyse, ringer du OnStar som gjør fjerndiagnose, og straks gir beskjed om du må sette bilen
på verksted med det samme, eller om det ”ikke er noe farlig”.
– Du er sikret rask hjelp ved tekniske problemer.
– OnStar hjelper deg med tips om hoteller, restauranter, bensinstasjoner, flyplasser, jernbane og andre trafikknutepunkter, og sender kjørerute direkte inn i bilens navigasjonssystem.
– Hvis bilen blir stjålet, finner OnStar den igjen slik at politiet vet hvor de skal lete. Har tyven stanset motoren, sørger OnStar for at han ikke får startet den på nytt.
– En viktig fordel er dessuten at OnStar alltid svarer på ditt eget språk. Kjører du en norsk-registrert bil, vil OnStar-operatøren også snakke norsk i all kontakt – uansett hvilket land bilen i øyeblikket befinner seg i.
Så jo, jeg synes vel Opel har sine ord i behold!