Bildetekst: Mega Wheels Indus er et eksempel på en velegnet vinterfelg.
På samme måte som med dekk, er det også viktig å velge riktige felger for vinter- og sommerkjøring. Det er helt andre krav til en felg som skal brukes gjennom en lang vinter enn til den idéelle sommerfelgen!
I dag leveres det nesten ikke biler uten aluminiumfelger, og utvalget av design er kjempestort. Har du ikke tenkt over dette før, kan det være greit med noen små tips om felgvalg:
Viktige kjennetegn for en god vinterfelg, er at den er enkel å holde ren, har et design som hindrer at snø pakker seg og har lakk som tåler norsk veisalt.
Det er generelt en fordel at man bruker polish på felgene, slik at ikke bremsestøv og annet smuss får så godt feste. Dette letter selvsagt jobben med rengjøring av felgen.
– Mega Wheels Indus er et eksempel på en felg som har alle de viktigste egenskapene for vinterfelgen. Felger som ikke passer så godt til vinterbruk har gjerne mange eiker eller andre detaljer der snøen lett pakker seg, og ikke alltid er like enkel å fjerne. De har ofte også en kant nederst der snøen kan legge seg, og begge deler skaper jo ubalanse i hjulet.
Generelt er det ellers slik at chrome og chrome look felger ikke er egnet for vinterkjøring i det hele tatt, fordi lakken kan reagere med veisaltet og dermed gi en stygg og lite tiltalende overflate, sier markedssjef Rune Hjelvik i Nordisk Dekk Import, som også er en stor leverandør av aluminiumfelger.
Godt renhold av aluminiumfelger er viktig både sommer og vinter. Det er særlig viktig å holde det etsende bremsestøvet på avstand, noe som bare er mulig med regelmessig renhold. Vanlig bilshampo og en våt svamp eller børste er vanligvis alt man behøver til dette.
Aluminiumfelger har en spesiell utfordring med hjulbolter og –muttere i stål, siden dette er materialer som ikke trives godt i kontakt med hverandre når miljøet preges av salt og fuktighet.
Stålbolter i kontakt med aluminiumfelger om sommeren er som regel ikke noe stort problem med hensyn til korrosjon, men om vinteren stiller det seg i et helt annet lys.
Da er forholdene svært ugunstige for denne kombinasjonen, og korrosjonsnivået er høyt når stål i kontakt med aluminium utsettes for veisalt og høy fuktighet. Oksidering starter som regel i området rundt hjulboltene. Dette problemet kan man redusere ved å vokse felgene godt, og samtidig vokse og forsegle hjulboltenes overflater.