I en elektrisk verden er e-C4 Citroëns mellomklassealternativ. Typisk for det franske tradisjonsmerket er et fortsatt tydelig fokus på komfort – kjøreturen skal være behagelig, og med e-C4 er den absolutt det.
Av Stein Bekkevold og Frank Williksen
Citroën e-C4 bygger på samme plattform som Peugeot e-208, og deler også mye av drivverket. Men mens e-C4 er en er en crossover i mellomklassen med lengre akselavstand, er Peugeot e-208 en mindre og mer kompakt kombikupé med mindre bagasjerom.
Typisk for Citroën er et litt spesielt design og et tydelig fokus på komfort. Bilen er 4,35 m lang, 1,83 m bred og 1,53 m høy. Akselavstanden er 2,67 m. Kjøreklar veier bilen 1.636 kg. E-C4 finnes også i sedanmodellen X, som er 23 cm lengre og blant annet har et noe større bagasjerom.

En førerplass der man sitter bra – og ser godt.
Krefter og fremdrift
Forhjulsdrevne Citroen e-C4 har en asynkron elmotor foran med 115 kW (156 hk) og dreiemoment 260 Nm. Med denne effekten blir den selvsagt ingen rakett, men vi synes motorstyrken står bra til bilen – og gir den akseptable ytelser. Under kjøring virker den faktisk hakket sprekere enn 0-100-spurt på 9,1 sekunder indikerer.
Samtidig: Pluss i boken for gunstig forbruk. Bilen har også varmepumpe for å redusere strømforbruket, spesielt vinters tid.

Den sentrale skjermen er viktig i Citroën E-C4 også, men heldigvis er det en del funksjoner som fortsatt betjenes på «gamlemåten» (som kanskje ikke alltid er det dummeste – likevel?).
Rekkevidde og lading
Netto kapasitet fra batteriet er 51 kWt, og vår erfaring var at 30-35 mil på fullt batteri var ganske kurant sommers tid. Om vinteren har vi ikke kjørt bilen, men det må nok gjøres et ganske greit fradrag da.
Maksimal ladeeffekt ved hurtiglading er 100 kW. Da skal den kunne lade fra 20 til 80 prosent på 27-28 minutter under gode forhold.
Normallading hjemme (0-100 prosent) kan ta fra fem og en halv time (11 kW) til drøyt åtte timer (7,4 kW).

Gode plassforhold i baksetet.
Bak rattet
Førerplassen i Citroën e-C4 følger et ganske vanlig mønster for tiden – en skjerm rett foran føreren med diverse vital informasjon, og en midtplassert litt større skjerm som også dekker noen funksjoner. Android Auto og Apple CarPlay søttes. Lenger ned på dashbordet sitter knappebetjent klimaanlegg. To USB-kontakter, hvorav den ene er USB-C.
Sikten fra førerplass er god, og em lang rekke ulike førerassistentsystemer finnes – blant annet nødbrems, aktiv filskiftvarsler, adaptiv cruise kontroll og blindsonevarsler.

Slik er den å kjøre
Som nevnt: Hos Citroën handler det mye om komfort. Derfor er et viktig punkt i markedsføringen av bilen å fokusere på Citroëns spesielle Advanced Comfort-seter og fjæring, som sammen skal gi en komfortabel kjøreopplevelse.
Vi er rett nok langt unna tidligere tiders formidable «flyvende teppe»-opplevelser med Citroën, men det skal sies at dagens Progressive Hydraulic Cushions-fjæring gir en både myk og behagelig kjøreopplevelse. Dette er et delvis hydraulisk oppheng med demper-elementer (puter) i hver ende av støtdemperne. Det er arvet fra C5 Aircross, men er IKKE det flotte hydraulikksystemet vi kjente fra DS og eldre C5.

Slik ser det ut i bagasjerommet, med ladekabel på nivået under dørken.
Valuta for pengene
Med priser som starter rundt 300.000 kroner, gir denne mellomklasse-crossoveren mye bil for pengene. Den er hverken størst eller raskest, men byr på god komfort og en fin førerplass til en absolutt konkurransedyktig pris. Så får de som MÅ ha tilhenger se på andre alternativer …

Noen tall:
Motor: Asynkron elmotor, 115 kW (156 hk), dreiemoment 260 Nm
Drivverk: Forhjulsdrift
Lengde x bredde x høyde: 4,35 x 1,83 x 1,52 m
Akselavstand: 2,67 m
Egenvekt: 1.636 kg
Tillatt totalvekt: 2.025 kg
Nyttelast: 454 kg
Tilhenger: Ikke
Tillatt vekt på tak: 80 kg
Bagasjerom: 380 – 1.250 liter
Akselerasjon 0-100 km/t: 9,1 sek.
Toppfart: 150 km/t (elektronisk begrenset)
Forbruk ved blandet kjøring, oppgitt: 1,48 – 1,49 kWt/mil
Batteri: 54 kWt brutto
Rekkevidde: Inntil 416 km WLTP
Lading AC vekselstrøm: 7,4 kW, 4 timer 40 minutter. 11 kW, 3 timer 10 minutter
Lading DC likestrøm: 20-80 prosent på 27 minutter ved gode forhold. Max kapasitet 100 kW.
Pris: Fra 299.900 kroner for e-C4 Plus. E-C4 Max fra 339.900 kroner.