For Kia har cee’d lenge vært en viktig modell her i landet, men nå trengtes det et løft. Både motorer og automatgir begynte å henge etter i utviklingen, noe som dessuten var ugunstig for prisene med norske avgiftsbestemmelser.
Kia har svart på utfordringen med en kraftig oppgradert cee’d, der den viktigste nyheten er en 1,0 liter bensinmotor med turbo. En nesten like viktig nyhet er at bilen er Kias første modell med dobbeltclutch automatgirkasse. Begge deler har stor betydning – for forbruk, utslipp og avgiftsberegning!
En topp moderne bensinturbo med lavt volum og effekt på 100 eller 120 hk er god medisin. I begge effektversjoner er dreiemomentet meget bra, og med topp moment allerede fra 1500 omdreininger og opp til 4000, betyr det stor fleksibilitet og lite røring med girpinnen, om du kjører bil med manuell girkasse. DCT er foreløpig tilgjengelig med den største dieselmotoren på 136 hk (7-trinns), og med bensinmotor (6-trinns).
Ellers er designet i hovedtrekk beholdt, men det var jo også bra fra før. Det er finpusset litt for et mer moderne inntrykk, noe som også gjelder interiøret.
Også kjøreegenskaper og komfort har Kia-ingeniørene finpusset, med bl.a. bedre styrefølelse og høyere komfort med mindre innvendig støy.
Og selvsagt stiller Kia også i denne volummodellen med avansert snadder som blindsonevarsling, skiltlesing og varsling om kryssende trafikk bak bilen – foruten en effektiv parkeringsassistent.