Mange vil lagre bilen før vinteren, og er usikre på hva de må gjøre. Skal du ta ut batteriet og sette det til opplading? Skal du sette bilen på bukker for å avlaste hjulene? Skal du drenere motoren for olje og kjølevæske og fylle i nytt?
Bildet øverst: Dette er FY!!! – aldri lagre under tett presenning, kondens gir rust og råte! Bildet er lånt fra wikipedia.
Av Stein Bekkevold
Ja og nei. Alt avhenger av bilen. Om den har originale hjul fra 1961 og er fri for moderne elektronikk kan du jo sette den på bukker, ta av hjulene og ta ut batteriet. Yngre biler skal man være mer forsiktig med. Dessuten er det klokt å ta kontakt med importørens tekniske avdeling for å få råd. De bør vite dette.
Forsikring
Så her er noen generelle råd. Vinterlagring kan arrangeres inne, eller ute. Om bilen skal stå ute må du jo ta forholdsregler mot frost. Og den bør stå under TELT, ikke under en eller annen duk. Må den stå ute under duk må duken være myk og ventilerende og ikke av stiv plast – ellers oppstår lakkskader pluss kondens, tett lagring i varierende vær samler fuktighet som skaper rust.
Altså: Temperert og godt ventilert innelager er best – og utelager bør være luftig telt. Det kan være klokt å stille bilen på bukker og lagre godt oppumpede hjul liggende. Og: Spesielt ved lagring i hus må forsikringen være i orden, brann er ikke uvanlig der flere biler er lagret innendørs.
Vask og polér
Men først: Rengjør bilen godt – med produkter som er spesialutviklet for bilens lakk, plast, krom og glass – og poler lakk og krom med god voks – gjerne karnauba. Det er den besteplantevoksen, en hard og slitesterk masse fra den brasilianske palmen Copernicia prunifera.Voksen beskytter palmens blad mot insekter og brennende sol. Den inneholder ester type myricylcerotat og er en fenomenal bilvoks, noe de fleste eksperter er enige i.
Andre spesialiserte, vegetabilske vokstyper er bl.a. jojoba-olje, candelilla- og ouricuryvoks. Når det gjelder voks til bil er det ikke noe poeng å kjøpe billig, her gjelder for en gangs skyld det sjeldne fenomen at dyrest er best!
Videre: Tørk til 100% tørt over alt, ekstra godt inne i hver krik og krok. Ta ut alt av gammelt rusk og rask fra gulv og under seter, støvsug alt. Hold mus og andre gnagere borte! Sett kupeventilasjonen på resirkulasjon slik at alle spjeld er stengt, en mus kommer inn også i minimale åpninger. Kjør en varmlufts vifteovn i bilen en stund, slik at alt er tørt og varmt. Sett opp alle vinduer fem millimeter. Og ta gjerne en titt innom lageret med jevne mellomrom og sjekk forholdene!
Så det tekniske
Bytt motorolje og kjølevæske. Bestill profesjonell motorvask. Smør inn alle gummilister med korrekt smøremiddel, ofte skal det være et med silikon. Hør med importør, noen gummityper behøver noe annet.
OBS: Håndbremsen bør være AV. Det kan være klokt å olje mekanismen ved bakhjulene om du kommer til.
Fyll en bomullssokk med tørr, fin sand og legg den midt i bilen, den suger fukt. Skift ved behov.
Bensinbil 98 oktan: Fyll tanken med etanolfri 98 – og husk drivstoffstabilisator.
Batteriet
Noe av det viktigste ved vinterlagring er batteri og elektro/elektronikk. På eldre biler UTEN AVANSERT ELEKTRONIKK kan batteriet plukkes ut og lagres separat, kontrolladet og frostfritt. I varm garasje kan det være nok å ta av polkontaktene og la batteriet stå i bilen. Se til at det holdes fullt ladet, og sørg for to kontroller/oppladinger gjennom vinteren.
OBS
I en ikke altfor gammel entusiastbil med interessant datateknikk bør du koble til enhelautomatisk vedlikeholdslader som sikrer elektronikken. Så kan du frikoble batteriet.Poenget er at om du tar strømmen i et moderne datanett må du restarte alt etterpå og risikerer alle mulige problemer. IKKE GJØR DET!
DERMED: GOD VINTER TIL ALLE!