Toyota GT86 – klassisk oppskrift på STOR moro!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er bare å innrømme – Toyota GT86 er den reneste humørpille! En runde med denne bilen, gjerne på mer svingete veier innover i Buskerud eller Telemark, blir nærmest en studie i kjøreglede. Skulle dagen ha startet grått, kan du i alle fall være sikker på at denne får smilet frem – og beholder det på!

For en som vokste opp den gang forhjulsdrevne biler nærmest var en raritet, blir Toyota GT86 på en måte en retur til kjøremessige røtter: Her er det motor foran og drivhjul bak, en særdeles gunstig vektfordeling – og, ikke minst, et tyngdepunkt som ligger nærmere asfalten enn i de aller fleste andre biler. Styringen står godt i stil, direkte og hvass og med meget rask og god tilbakemelding.

 

Når dette suppleres med en 2-liters boxermotor med 200 hk, signert Subaru, er forutsetningene meget gode for det jeg ubeskjedent kaller STOR moro i tittelen! Motoren leverer veldig bra i bilen, og selv om 7,6 sekunder fra null til hundre er meget langt unna Porsche-og Ferrari-nivå, så holder det i massevis for den som ønsker seg en sportslig potent og kjøreglad bil til en relativt folkelig pris. Toppfarten oppgis til 236 km/t.

Forbruk snakker vi ikke om her – skal du spare drivstoff, er det helt andre biltyper du skal se på.

GT86 er en samarbeidsmodell mellom Toyota, som har stått for produktplanlegging og design, og Subaru (BRZ), som har levert motor og det meste på undersiden for øvrig. Sluttresultatet er uansett gnistrende bra!

Selvsagt er det når svingene er skarpe og kommer tett at Toyota GT86 virkelig kommer til sin rett, ikke minst takket være den meget gode balansen i bilen. Nå har jeg etter hvert vokst litt fra behovet for å kjøre bredt, men når veien byr opp til dans, lar jeg meg fortsatt friste av og til. Og da oppdager jeg fort at grensen for hjulslipp for en GT86 ligger ganske så høyt.

Toyota GT86 er en 2+2 coupe, noe som i praksis betyr et tilnærmet ubrukelig baksete for andre enn barn (og det er trangt nok for dem også).

Bilen er 4240 mm lang, 1775 mm bred og 1320 mm høy.

Bagasjerommet oppgis til 240 liter, så man er på nivået helgetur for et kjærestepar når det gjelder hva man får med seg. Det er helt greit – denne krabaten utgir seg da heller ikke for å være noe annet enn en entusiastøvelse med spesielt høy underholdningsfaktor.

De to forsetene er helt utmerket, og som fører sitter du som i en hanske, godt støttet i alle retninger, og med fin oversikt og nærhet til alle betjeningsorganer. Arbeidsforholdene er med andre ord glimrende.

Bilen jeg kjørte hadde 6-trinns manuell girkasse (automatgir er tilgjengelig) og var ekstra utstyrt med Sachs performance støtdempersett foruten hekkspoiler. Dette sender prisen et lite stykke over en halv million – levert Oslo er grunnpris medregnet frakt ca. 520 000. En ting er sikkert: Du er garantert mye moro og kjøreglede for pengene!

 

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com