Giganten Bosch, som er en spydspiss på forskning både på elektromobilitet og forbrenningsmotorteknologi, mener at bensin- og dieseldrevne biler vil dominere lenge ennå. I 2025 mener Bosch at det vil bli produsert rundt 4,5 bensin- og dieselbiler for hver elbil eller hybrid som produseres. Det vil være ca. 85 millioner bensin- og dieselbiler produsert dette året; 20 millioner el- og hybridbiler, sier Bosch.
Dette står i sterk kontrast til de mest ekstreme elbil-tilhengerne i Norge, som spår at det her til lands ikke vil bli solgt bensin- og dieselbiler i det hele tatt i 2025…
Det tyske Bosch-konsernet har lenge vært i fremste rekke på å forme endringene i mobilitet, og jobber i stor bredde. Bare i jakten på et gjennombrudd for elektromobilitet investerer Bosch nærmere 4 milliarder euro årlig. Det meste av dette beløpet går til batteriforskning og –utvikling.
Forskningen for alle typer drivlinjer er nå samlet i en ny divisjon – Powertrain Solutions. Her skal videreutvikling av forbrenningsmotorteknologi, bensin og diesel, gå side om side med utvikling av elektromobilitet. Den nye divisjonen har 88 000 medarbeidere i 25 land over hele verden, noe som bekrefter veldig tydelig at Bosch mener alvor.
På verdensbasis er Bosch den eneste klassiske leverandøren til bilindustrien som både forsker i nåværende og fremtidig celleteknologi. Virksomheten har allerede realisert mer enn 30 elektromobilitetsrelaterte prosjekter med internasjonale bilprodusenter.
Powertrain Solutions skal fokusere på tre kjernesegmenter: Personbiler og lastebiler med forbrenningsmotorer, hybriddrivlinjer og elbiler, og ser blant annet et stort vekstpotensial i elektromobilitet og nyttekjøretøyer. Når det gjelder personbiler med forbrenningsmotorer, vil Bosch primært konsentrere seg om å forbedre effektiviteten.