Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Å føle seg som Jeppe i baronens seng…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

x6-1-kopi

”Drømmer jeg? Eller er jeg våken?” var Jeppes reaksjon da han våknet i baronens seng, litt fritt etter minnet. Omtrent slik var også min opplevelse av noen dager bak rattet i en BMW X6, som på alle måter er en overflod av en bil.

Det er ingen ting som er beskjedent med en X6. Størrelse, krefter, kjøreegenskaper – og komfort, når dette er temaet, utstyr, sikkerhet – her er det øverste hylle absolutt fra A til Å!

Og et design som er på grensen til brutalt barskt. Med X6 er det for mange slik at enten elsker man bilens ytre – eller så er det stikk motsatt. Helt klart en modell ingen stiller seg likegyldig til!

Det er også klart at når BMW lager en coupé-versjon av knallsuksessen X5, så ligger lista høyt. Men BMW river ikke, og har lykkes meget godt også med X6.

x6-4-kopi

Min prøvebil hadde firehjulsdrift (xDrive), en 3-liters diesel med 259 hk og en automatgirkasse av vanlig BMW-standard, altså førsteklasses. Krefter savner man ikke som X6 30d-sjåfør. Det er både rask og saftig respons når gasspedalen presses ned, og det tar ikke mange sekundene å nå høyeste norske fartsgrense, så her bør selvdisiplinen bak rattet være sterk, ellers sitter førerkortet løst!

Et avansert adaptivt fjæringssystem med flere modus åpner for valg fra det stivt sportslige til det mykt komfortable.

Selv om en X6 er en stor bil, så er den langt mer lettkjørt enn man kanskje kan tro. At du som fører sitter høyt og har god sikt gir selvsagt et solid bidrag til akkurat dette.

Den innvendige plassen er raus, både for passasjerer og bagasje, så det er en meget rommelig femseter vi har med å gjøre.

Særdeles velutstyrt er den også, inkludert M Sportspakke, adaptive LED lykter med fjernlysassistent, klimaautomatikk med fire soner, head-up display, rattvarme, varme i baksete, Harman Kardon høyttalersystem, og en nær sagt endeløs liste av øvrige tilleggsdetaljer. Noe skal det selvsagt også til for å fylle opp med ekstrautstyr for 370 000 kroner!

Dermed ender prøvebilen på 1 260 690 kroner, fra en grunnpris på 890 100.

x6-2-kopi

Men drømmen er gratis…

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com