Abt-foredling: 500 hk i en RS3 gjør STERKT inntrykk!

Hvis du rett og slett synes 400 hk blir for spedt i en Audi RS3, så anbefaler jeg at du tar turen til familien Abt i Kempten, ved foten av de bayerske alpene.

Her får du en videreforedlet versjon av samme bil – med 500 hk. Og jeg kan love at det skjer ting når det som i utgangspunktet er en Audi A3 Sportback får denne enorme effekten!

Kompakte Audi A3 har alltid gitt en veldig god kjøreopplevelse, også med mer folkelige motorer. Med spesialmodellen RS3 fikk de mest krevende entusiastene også sitt, og med 400 hk river det riktig bra unna. Eler hva synes du om en toppfart på 250 km/t (elektronisk begrenset), og 0-100 km/t på 4,1 sekunder?

Abt tuner med diskresjon og uten store bokstaver, men har likevel et umiskjennelig særpreg.

Spark i ryggen

Riktig bra, ja. Men nå kan vi toppe det med Abt’s siste trimmede versjon: Den leverer nemlig hele 500 hk fra den 5-sylindrete rekkemotoren på 2,5 liter, og plutselig hoppet toppfarten opp til 300 km/t – og 0-100 klarer seg her med småpene 3,7 sekunder; marginalt langsommere enn storebror R8 Coupé med 3,2 sekunder – og bare sekundet bak en rendyrket sportsbil som Nissan GT-R, for eksempel.

Med et maksimalt dreiemoment på solide 570 Nm er det trekkraft i megaklassen her, så det er snakk om et reelt spark i ryggen når den lille pedalen til høyre legges flat!

Suverene veiegenskaper

Når en kompakt bil som denne får så mye krefter, får vekt/effekt-forholdet høy underholdningsverdi. Det er lett å mistenke at bilen kan bli litt nervøs, den fine firehjulsdriften til tross, men her går det kultivert for seg – både ved ruslekjøring i byen, og ved full akselerasjon i fri fart-soner på autobahn.

På undersiden har bilen fått Abt fjærer og stabilisatorstag. Summen er at Abt RS3 tar utfordringer i begge ender av ytelsesskalaen med like suveren beherskelse, takket være sine svært velutviklete veiegenskaper.

Veldimensjonerte og høyeffektive bremser.

Bremser som står i stil

Fascinasjonen med fri fart og store krefter i utfoldelse tror jeg nesten ikke det er mulig å bli for gammel til å slutte å nyte, like lite som det «går over» å la seg inspirere til litt ekstra moro der veien er mest krokete!

Og til syvende og sist byr dette rasedyret til og med på meget bra komfort!

Det skal selvsagt robuste bremser til for å kontrollere bilens store krefter, og det har den fått. Abt bremseoppgradering og bremseskiver på 380 x 35 mm gjør en overbevisende jobb.

På denne førerplassen har du full kontroll!

Lekkert!

Interiøret har fått Abt skinnseter med RS3-logo og Abt-logo på hodestøtten, Abt ratt i karbonfiber/skinn, en rekke karbondetaljer og integrerte innstegslys med Abt-logoen. Alt er lekkert og gjennomført, og det meste er jo i velkjent Audi-stil.

Det hele rammer på en måte inn en førerplass som best kan beskrives ved at det er trist å forlate den!

RS3-logo i seteryggen, Abt-logo på hodestøtten i et herlig førersete.

Også utvendig design har fått noen modifikasjoner i Abt-utgaven, men alt er gjort i respekt for et utmerket utgangspunkt, og topper bare inntrykket litt ekstra.

Eller som Abt selv sier det: Dette er det nærmeste en kompaktmodell kommer motorsport!

Abt RS3 – noen fakta

Kreftene kommer altså fra en Abt Power R 5-sylindret rekkemotor/2,5 TFSI på 2,5 liter med turbo og ladeluftkjøling, med friske 500 hester å by på. Automatgirkassen er en 7-trinns S-Tronic, og bakkekontakten sikres gjennom Abt Sport FR20 – 20-tommere med 235/30 ZR20 dekk.

I Tyskland koster denne kraftpakken komplett 74.390 euro, hvorav Abt RS3-pakken står for 16.900 euro.

Noen få tall til:

Drivverk: 7-trinns S-Tronic automatgir. Permanent Quattro firehjulsdrift med elektronisk styrt lamellkobling og elektronisk differensialbrems EDL.

Lengde x bredde x høyde: 4.335 x 1.800 x 1.411 mm

Akselavstand: 2.631 mm

Bagasjerom: 335 liter

Akselerasjon, 0-100km/t: ,7 sek.

Toppfart: 300 km/t.

Drivstofforbruk (98 oktan) oppgitt: 0,83 l/mil

CO2-utslipp: 189 g/km.

Pris, prøvebil som beskrevet: Hos Abt i Tyskland 74.390 euro.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar