Ja da, jeg vet det. Dette er vel nærmest den ultimate ikke-seniorbil! Men likevel føler jeg for å dele opplevelsen med dere! For noen få dager i selskap med en ny Audi R8 går ikke ubemerket hen hos en bilgal skribent!
Jeg lurte litt på hvorvidt jeg ville klare å gå inn og ut av denne bilen med verdigheten noen lunde i behold da jeg sto og – bokstavelig talt – så ned på den. Men du verden, inn kom jeg glatt – og også ut igjen, uten at nærstående så mye som trakk på smilebåndet. Fantastisk!
Noen ganger blir ord fattige, heter det jo, og dette var en av de gangene. Da R8 ble tilbakelevert til sin eier, Audi-importøren, etterlot den seg en desperat jakt på superlativer sterke nok til å gi et noen lunde godt bilde av opplevelsen.
Først og fremst er dette en type bil jeg som ”godt voksen” neppe kunne tenke meg å eie – men gjerne reiser langt for å få et par dagers prøvetur med. Helst i bilens hjemland, der potensialet fortsatt kan tas ut uten å risikere fengselsstraff.
Nå ble det med noen få dager i Oslo/Drammen-området, og med de begrensninger norske fartsgrenser setter for et rasedyr som dette, sier det seg selv at vi bare så vidt skrapet borti overflaten av bilens kapasitet. Og knapt nok det.
Jeg la pedalen flat en gang, med utgangspunkt i ca. 70 km/t – og opplevelsen var som om bilen rett og slett tok av! Du føler at du skyves bakover og at armene forlenges i løpet av de få sekundene før jeg slapp opp igjen og falt inn i normal kjørerytme.
Og så lydopplevelsen, da. Dramatisk herlig, den også, fra en V10-motor med 610 hestekrefter rett bak ryggen!
R8 V10 Plus er den optimale Audi, noe som selvsagt ikke sier så rent lite! Blant annet sier det 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart på 330 km/t.
Den ekstreme sportsbilen er 4,43 m lang og 1,94 m bred. Akselavstanden er 2650 mm, og høyden er beskjedne 1,24 m, så her snakker vi virkelig om knallhard markkryper! Egenvekten er for øvrig 1655 kg, og tillatt totalvekt 1920 kg. Altså full tank, to personer og litt bagasje (det er definitivt bare plass til litt!).
Prisen for bilen starter like under 2,5 mill, og med litt ekstra utstyr her og der var pålydende for prøvebilen et stykke over 2,7 mill! Så får man et kjøretøy med en design som snur de aller fleste hoder både lenge og vel, som er ganske så trangt og upraktisk med minimal plass til bagasje, men som leverer ytelser få kan måle seg med – og som gir en kjøreglede jeg bukker dypt og takker for å ha fått oppleve!