Aston Martin DB11 V8: Ikke bare en bil – ET SMYKKE!

Aston Martin 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Aston Martin. Bare navnet er nok til å vekke andektig respekt, og sterke minner fra ungdommelige kino-møter med agent 007. James Bond og Aston Martin må være et av historiens beste eksempler på gjensidig suksessrik profilering!

Nylig ble guttedrømmen til virkelighet, da fabrikkens egen biltransporter avleverte en ny DB11 V8 utenfor hotellet vårt i nærheten av Frankfurt:

– Here is your DB11, Sir, var det enkle budskapet fra sjåføren.

– Thank you very much indeed, var mitt like enkle svar.

Det finnes mange flotte GT-biler på markedet i dag, og jeg har hatt gleden av å møte mange av dem gjennom årene. Med mitt sammenligningsgrunnlag er jeg ikke i tvil: Aston Martin DB11 er den vakreste, punktum.

Som sagt: Designmessig en perle.

Den modellen jeg nå fikk nyte noen få dager med, fikk turbomatet V8-motor i fjor sommer. Dette ga 115 kg lavere vekt enn storebror med V12-motor, og ga samtidig også en bedre vektfordeling.

Det er lagt mye arbeid i å få tyngdepunktet lavest mulig, og understellet ble dessuten noe modifisert for, som fabrikken uttrykker det, mer aktiv kjøring.

Summen av design og finish både innvendig og utvendig, motor og ytelser og de fremragende veiegenskapene, er en symbiose av rå kraft og eleganse fra øverste hylle som jeg opplever at Aston Martin med DB11 er ledende på.

DB11 V8: Toppfart 301 km/t

Under det lange panseret sitter en twin—turbo V8 på 4,0 liter med 510 hk og et maks. dreiemoment på 675 Nm. Motoren er den første fra Mercedes-AMG i en Aston Martin-modell, nøye skreddersydd og finpusset til modellen i samarbeid med Aston Martins egne ingeniører.

Fronten på en DB11 er et imponerende syn.

Koblet til en nydelig 8-trinns automatgirkasse med sømløse skift og rask respons, lever den godt opp til merkets ambisjoner når det gjelder ytelse: 0-100 km/t på 4,0 sekunder er definitivt kjapt for en såpass stor sports-coupé, og det er bare 0,3 sek. langsommere enn storebror V12.

Toppfarten ligger også i godkjent område, like over 300 km/t. Opp mot slike hastigheter leverer bilen en sugende kraftig akselerasjon, og selv fra 250 og oppover går det friskt.

Ren nytelse

Adaptiv demping og tre kjøremodus – GT, Sport og Sport+ – tilfredsstiller flere ønsker fra sjåførens side. Sportslig fast er det modifiserte understellet uansett modus, men i det «mykeste» valget er også komforten bra tilgodesett.

Som med så mange andre biler i denne klassen, er underholdningsfaktoren størst på «vanlige» svingete veier. Dem er det mange av i alpeområdene i Bayern og Tyrol, og det å sitte bak Aston Martin-rattet her, var ren og pur nytelse. Alt stemmer – ytelse og respons, styring, veigrep og stabilitet. Med på kjøpet får man et av de råeste V8-brølene jeg har hørt på en stund!

Det har selvsagt sine grunner at prislappen er som den er også…

Ruvende hekk og fete bakdekk.

Fete hjul

Det skal bremser til med slike ytelser som denne bilen leverer. Til hjelp her har man ventilerte skiver foran og bak – foran 400 x 36 mm med kalipere med seks stempler, bak 360 x 32 og fire.

Hele løperrekka av assistansesystemer er naturligvis på plass –  elektronisk bremsekraftfordeling, nødbremsassistent, traction control, launch control og mer til.

Kontakten til underlaget besørges av solid dimensjonerte hjul – 255/40 ZR20 foran og 295/35 ZR 20 bak.

Topp førerplass

Aston Martin DB11 V8 er en stor 2+2 coupé. Lengden er 4.739 mm, bredden 2.060 mm og høyden 1.279 mm. Akselavstanden er 2.808 mm, og egenvekten er 1.760 kg.

Bilen er altså en 2+2, men som vanlig egner dette +2-baksetet seg best for barn.

Rett og slett vanskelig å slutte og smile bak rattet her!

Interiøret er en studie i avslappet eleganse. Flotte materialer, nydelig detaljarbeid og selvfølgelig en førerplass som kan konkurrere med de aller beste.

Å synke ned i dette førersetet var en opplevelse i seg selv. Innstillingsmulighetene er mange, og det var enkelt å justere seg frem til en god kjørestilling, med effektiv støtte både sideveis og for lårene. Med tilpasning av avstand til ratt (og rattvinkel) blir det fort en optimal utgangsposisjon før man slipper villdyret løs!

Aston Martin: Nytelsen har sin pris!

Utstyrsnivået er det samme i DB11 V8 som i V12-utgaven, og så finnes det selvsagt en omfattende liste av tilleggsutstyr for å «spisse» pakken ytterligere.

Et førermiljø med høy trivselsfaktor.

Standard er et infotainmentsystem av klasse, med 400 Watt Aston Martin audio system, 8 tommer skjerm, DAB-radio, iPod og iPhone integrasjon, USB osv.

I prøvebilen var dette bl.a. giret opp til 1.000 Watt Bang & Olufsen BeoSound, berøringsskjerm og Aston Martin Tracking by Cobra, foruten el.styrt armlene, parkeringsassistent og litt annet snadder – blant annet et veldig brukervennlig GPS-system.

Og prisen for hele herligheten? Fra kr. 2.295.000,-, takk, og da kommer enkelte utstyrsdetaljer på prøvebilen i tillegg…

Slik ble prøvebilen levert – i egen lastebil.

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com