Audi Q3: Her stemmer det meste!

Audi Q3 er en SUV som treffer meg veldig godt hjemme. Den er ikke voldsomt stor, men likevel rommelig. Den har ikke klassens aller verste motor, men byr på et imponerende fraspark. Og den leverer kjøreglede av godt Audi-merke. Summen av alt dette blir svært bra.

Men med alt ekstra utstyr i prøvebilen, blir dessverre også prisen høy…

Klart større enn forgjengeren

Audi Q3 TFSI S-Line i 2019-utgave løfter Q3 til et nytt nivå. Bilen plasserer seg fortsatt i en SUV-mellomklasse som mange ser etter i dag. Ikke alle trenger de største SUV-ene, mens de minste blir hakket for små. Det er her Q3 smetter inn som en veldig riktig størrelse. 

Bilen er under 4,5 m lang, og selv om den er ganske bred er den veldig letthåndterlig i parkeringshus og andre steder der det er trangt om plassen. Effektive sensorer foran og bak er selvsagt til god hjelp her.

Sammenlignet med forgjengerens dimensjoner, er nye Audi Q3 nesten 10 cm lenger og 2,5 cm bredere.

Økning av akselavstanden med 7,7 cm er en viktig medvirkende årsak til de gode innvendige plassforholdene. Her handler det heller ikke bare om god plass i baksetet, men i høy grad også om nærmere 550 l bagasjerom – som kan utvides til 1.525 l når baksetet legges ned.

Les også: Audi A1 – småbil som sjarmerer deg i senk

Topp førerplass

Førerplassen er super – Audi kan dette med å legge til rette for trivsel bak rattet. På 2019-utgaven er alle analoge instrumenter skiftet ut, og med Audi Virtual Cockpit kan man velge mellom forskjellige visninger av de viktigste instrumentene og navi-systemet. Det begynner å bli litt som mobilen og PC’en: Her finnes det utallige muligheter, som de fleste av oss i daglig bruk bare skraper i overflaten på.

Det grunnleggende er naturligvis i orden. Et meget godt førersete med rikelige justeringsmuligheter og god sikt i alle retninger er på plass. Det samme er en utmerket layout av hele løsningen – ting er der man forventer at de skal være, og lett tilgjengelig.

Audi kan dette med førerplass – så også i nye Q3.

Motor som «står til bilen»

Til standardutstyret på prøvebilen hørte Audi Drive Select for dynamisk tilpasning av kjøreegenskapene. Dette systemet har seks profiler, som hver vektlegger forskjellig på egenskaper som komfort, effektivitet eller sportslighet. Det ble dessverre ingen tur under spesielt krevende forhold de dagene jeg hadde bilen, men jeg fikk i alle fall konstatert at langtur-komforten er super.

Super er også bensinmotoren på 2 liter med 190 hk. Den er, som nevnt, ikke på nivå med de aller verste, men fremstår som en veldig riktig motor for bilen. Her er det respons, ytelser og gangkultur så det holder – så bra er den at jeg ikke kan se for meg at hundre hester mer ville være verdt prisforskjellen.

Moro/trivselmerking: Klar A!

Koblet til en nydelig S-tronic automatkasse blir det hele riktig så bra.

Akselerasjon fra 0 til 100 på 7,4 sekunder med en bil som denne er avgjort respektabelt, og får du anledning til å praktisere det, så er toppfarten 220 km/t. Fabrikken oppgir et forbruk ved blandet kjøring til 0,86 l/mil. Med CO2- og NOx-utslipp tatt med i betraktningen blir ikke miljømerkingen mer imponerende enn G – men til gjengjeld står egen moro/trivselmerking til en klar A! For noen av oss veier fortsatt det ganske tungt også!

Høy trivselsfaktor også i baksetet – i hvert fall for to. Midtplassen er jeg mer i tvil om.

Men det blir dyrt…

«Min» Audi Q3 40 TFSI S-Line med 190 hk, quattro firehjulsdrift og S-tronic girkasse har en startpris på kr. 593.600,-. Standard er da blant annet LED hovedlys, Audi Drive Select, MMI Radio plus med touchfunksjon og Audi Virtual cockpit (10,25 tommer). 

Felles for Audi og andre premium-merker er at det gjerne kommer med mye ekstra utstyr før sluttsummen er klar. Slik er det her også. I stedet for standard 17-tommere, hadde prøvebilen fått 19 tommers alufelger. 

På plass var også navigasjonspakke med MMI Navi Plus og litt annet snadder, og teknikkpakken med bl.a. adaptiv cruise kontroll, Bang & Olufsen soundsystem og el.betjent bakluke. Med vinterpakken fikk bilen parkeringsvarmer, klimatronic og el.justerbart førersete med el. Justerbar korsryggstøtte – og med S-line sportspakke og litt av hvert annet i tillegg endte det hele med en totalpris på kr. 759.950,-.

Ikke billig, men også mye bil!

Sikkerhet på høyt nivå

Sikkerhet er også et kjernepunkt for Audi. Q3 har standard Audi pre sense foran. Dette systemet oppdager farlige situasjoner, for eksempel fotgjengere, syklister eller andre hindringer foran bilen, og varsler føreren på flere måter. Reagerer man ikke, aktiveres en nødbremsfunksjon. Filskiftvarsler er også standard utstyr, i likhet med varsling for kryssende trafikk bak bilen ved rygging. For å ha nevnt noe…

Om dette er en bil jeg kunne ha tenkt meg? Svaret er ubetinget ja, men så var det dette lille poenget med prisen, da…

Kort om Audi Q3 40 2,0 TFSI S-line quattro S-tronic:

Motor: 4-syl. i rekke, 1.984 cc. 190 hk. Maks. dreiemoment 320 Nm v/1.500 – 4.200 o/min.

Drivverk: 7-trinns S-tronic automatkasse, quattro firehjulsdrift. Audi Drive Select.

Lengde x bredde x høyde: 4.484 x 1.856 x 1.611 mm

Akselavstand: 2.680 mm

Egenvekt: 1.620 kg

Tilhengervekt m/brems: 2.100 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,4 sek.

Toppfart: 220 km/t

Snittforbruk, blandet kjøring (WLTP): 0,86 l/mil

CO2-utslipp (WLTP): 197 g/km


Les også: Nytt flaggskip i Q-familien: Audi Q8 debuterer

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar