Audi Q8 e-tron: Videreforedlet flaggskip

Q8 a
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Da den første Audi e-tron kom, presterte den kunststykket å bli Norges mest solgte bilmodell det første hele salgsåret – ikke verst for en premiummodell! Folk gikk mann av huse for å kjøpe en stor, dyr og eksklusiv bil. Nå har andre generasjon, Q8 e-tron, vært på markedet en stund – men uten å nærme seg forgjengerens salgstall.

Av Frank Williksen

Fortsatt selger Audis store elbil bra, men markedsleder blir den ikke igjen. Dette skyldes på ingen måte bilens kvaliteter, for Q8 e-tron er minst like mye premium som den første e-tron var. Men siden den lanseringen for noen år siden, har veldig mye skjedd på det norske elbil-markedet, der nye spennende og attraktive modeller er blitt lansert i en jevn strøm.

Et design som faller i smak hos de fleste .

Turbulent marked

Der e-tron hadde få å konkurrere med om oppmerksomhet, står rivalene nærmest i kø for Q8 e-tron. Det gjelder kinesiske utstyrsbomber til svært lave priser, men det gjelder i høy grad også sterke utfordrere fra de øvrige premiummerkene i Europa.

I et turbulent bilmarked som preges av renteøkninger og prisstigning, har det selvfølgelig også betydning at startprisen for en Q8 e-tron er nærmere 750.000 kroner. Erfaringsmessig skal det gjerne plukkes litt utstyr også – så trolig vil en Q8 50 e-tron med det utstyret man bare MÅ ha fort koste fra 850.000 og oppover. Med Q8 55 er det nok lurt å være forberedt på at en «riktig» bil fort kan runde millionen.

Langkjøring

Utvendig er det mest den nye grillen og noen smådetaljer som skiller nykommeren fra forgjengeren. Man kan godt si at et veldig bra design er blitt finpusset videre, for den første e-tron så også bra ut.

Et viktig punkt for elbilkunder, er rekkevidden. Den er bedre på Q8 e-tron enn på forgjengeren, og med 106 kWh batteri (netto), oppgir importøren en rekkevidde for Q8 55 på opptil 533 km. Jeg har hatt to runder med bilen, en med skikkelig langkjøring til Vest-Telemarks fjelltrakter, og en i mer normal hverdagskjøring i østlandsområdet. I nærheten av en slik kjørelengde, kom jeg ikke.

Førerplassen er en av Audis sterke sider, også Q8 e-tron.

Rask lading

Kjøremessig oppleves nykommeren som noe strammere og mer presis, og opplevelsen er også at den er noe fastere dempet. Blant forbedringene som bidrar her, er oppgradert luftfjæring, bedre aerodynamikk, ny progressiv styring og oppdaterte førerassistentsystemer.

Nytt er det også at maksimal ladehastighet nå er opptil 170 kW, avhengig av modell. Både på hjemmeladeren og på 300 kW Uno-X gikk det bra unna, selvsagt med nokså forskjellig total ladetid…

Drømmebil for mange

Med et forbruk som stort sett lå omkring 28,5 – 30,0 kWh pr. 10 mil – eller 2,85 – 3,00 på mila – er det ikke til å stikke under en stol at bilen forsyner seg godt med strøm. Men den er stor, også i frontflate, og tung – og da skal det selvsagt litt til for å drifte den også. Motorveikjøring rundt fartsgrensene suger godt, både på 100- og 110-vei. Når det gjelder forbruk og rekkevidde er det nok flere i denne klassen som leverer noe bedre resultater enn Q8.

Men en stor og luksuriøs premium-modell er Q8, og bilen er nok fortsatt en drømmebil for mange.

Baksete med god plass og god komfort.

Høyere plassering= bedre sikt

Noe av det som understreker dette best, er førerplassen, som virkelig er overbevisende bra. Det starter med et supert førersete med puteforlenger, og alt som trengs av justeringsmuligheter for å finne sin ideelle kjørestilling. Sikten er god i alle retninger, og der det trengs supplering gjør 360 grader kamera jobben.

Regulering av klimaanlegget har fått sin egen store skjerm, og er forbilledlig enkelt. Dessverre havner denne skjermen helt nederst på dashbordet med midtkonsollen som nærmeste nabo. Sikt- og betjeningsmessig ville jeg gjerne hatt denne på den plassen navi-skjermen nå har – og så flyttet navigasjon til toppen av dashbordet. Det ville gitt store siktfordeler for begge skjermer.

Ellers er det fint lite å utsette her, og tilgangen på nødvendig og aktuell informasjon under kjøring er svært god.

Uanstrengt

Plassforholdene er like gode som de alltid har vært. Det betyr et bagasjerom på hele 569 liter, og bakseteplass som kan måle seg med de beste i klassen. Bilen kan trekke tilhenger på 1.800 kg. Nyttelasten er pene 595 kg.

Bilen har quattro permanent firehjulsdrift, og systemdreiemoment er solide 664 Nm. Effekten er 300 kW (408 hk), noe som betyr svært gode ytelser. Akselerasjon 0 – 100 km/t trenger for eksempel bare 5,6 sekunder, noe som er mer enn spenstig nok for de aller, aller fleste. Det konstant høye dreiemomentet betyr selvsagt også uanstrengte og kjappe forbikjøringer når dette trengs. Toppfarten er 200 km/t.

Audi Q8 e-tron er en stor bil, noe som også kommer til syne i bagasjerommet.

Stor bil

Fabrikken oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 22,4 kWh pr 100 kilometer – eller 2,24 på mila, om du vil. Jeg kom ikke veldig nær dette, selv med rimelig fornuftig kjøring. Nærmest var jeg på Telemarksturen – i hyggelig sommertemperatur – med like over 2,40 kWh/mil. I neste runde, med senhøsttemperaturer, ble det 2,80 eller litt over det. Men igjen: Det er mye bil som skal flyttes. Audi Q8 e-tron er en stor bil – 4,92 m lang og 1,94 m bred. Høyden er 1,63 m, men den kan altså justeres med justerbar bakkeklaring. Bilen kan heises hele 7,5 cm, og på det høyeste er bakkeklaringen hele 25 cm.  Akselavstanden er 2,93 m.

Audis nye el-flaggskip Q8 e-tron kan maksimalt lade 22 kWh/AC, noe som betyr ca 6 timer ladetid. Maks DC-ladeeffekt er 170 kW, noe som kan gi en ladetid på ca. 31 minutter fra 10 til 80 prosent – eller rundt 123 km rekkevidde på 10 minutter ved maks ladeeffekt.

Litt kan man styre i baksetet også.

Hardere konkurranse

Som det vil ha fremgått, er dette en svært god bil i de fleste betydninger. Førerplassen er utmerket, og kombinasjonen av et supert sete og meget velavstemte veiegenskaper legger grunnlaget for de virkelig lange etappene uten unødig rask uttretting. Bilen trenger lading lenge før du som sjåfør gjør det – for å si det på den måten…

At det er mye lenger mellom kjøpekontraktene for denne enn for forgjengeren har selvsagt noe med prisen å gjøre – der avgiftskåte politikere har sørget for litt ekstra påslag underveis. Men mest har det nok å gjøre med det stadig større utvalget av gode og praktiske elbiler med stadig lengre rekkevidde.

Konkurransen hardner til – mest til glede for oss som skal kjøpe biler…

Les også: Legendariske Ur-quattro – her ble det ikke spart på konfekten!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com