For sjette år på rad, intet mindre, topper Lexus bilbransjens tøffeste målestokk, den årlige kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex.
Som i fjor har Lexus høyest score totalt og i samtlige av undersøkelsens fire hovedkategorier. Totalen på 932 poeng er dessuten den høyeste noensinne i AutoIndex 16-årige historie i Skandinavia. I tillegg øker avstanden til konkurrentene.
Spørsmålene til bileierne er inndelt i fire hovedkategorier: Bilen og kjøreopplevelsen (vektet 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent). Lexus vant samtlige kategorier med god margin og fikk desidert høyest poengsum totalt. Lexus endte med 932 poeng, de neste på listen endte med henholdsvis 876 poeng (BMW), 869 (Volvo) 865 (Subaru) og 864 (Mercedes).
Ikke rart at en svært fornøyd importør feiret med flott kake:
– Det er fantastisk å motta denne prisen for sjette gang. Den er en viktig bekreftelse, ikke bare om kvaliteten til bilene, men også om den innsatsen og stoltheten som legges i arbeidet ute hos forhandlerne.
Konkurransen i toppen er knallhard og at vi vinner for sjette gang, og i tillegg øker forspranget til konkurrentene, er virkelig noe alle i Lexus kan være stolte av, sier Marketing & Customer Care Manager i Lexus, Tone Thunes.
– Vi er ydmyke og takknemlige overfor kundene våre, som år etter år viser oss så stor tillit og rangerer oss så høyt. Det er en sterk motivasjon og vi kommer ikke til å hvile på laurbærene. Kontinuerlig forbedring er et grunnleggende element i filosofien bak Lexus. Målet vårt er alltid å forbedre oss ytterligere, avslutter Thunes.
AutoIndex utføres årlig av Loyalty Group International, og bygger i år på 15.934 unike svar om bilkundenes forhold til bilmerke, forhandlere, verksteder og lojalitet. Undersøkelsen omfatter 23 bilmerker. Bilene skal være førstegangsregistrert mellom 2010 og 2016.