Tidlig neste år kjører en ny generasjon Hyundai i30 inn på markedet, og det gjør den med brask og bram! Hyundais utfordrer i C-segmentet kommer med en virkelig omfattende utstyrspakke – og to nye, spennende motorer.
Legg til en meget effektiv DCT dobbeltclutch automatgirkasse, og summen blir en nykommer som bør ta for seg i markedet – i alle fall om koreanerne klarer å holde på en ”mye for pengene”-prisprofil.
Til Norge kommer bilen med valg mellom to gjerrige og utslippsvennlige turbo bensinmotorer. Den jeg tror flest vil falle for, er 1,4 literen med 140 hk og dreiemoment så høyt som 242 Nm. Motoren gir den kompakte modellen svært gode ytelser, med toppfart 210 km/t og 0-100 på under 9 sekunder? CO2-utslippet er fra 109 til 125 g/km.
”Lillebror” er en 1,0 liter 3-sylindret bensinmotor med 120 hk og meget bra trekkraft. Denne kommer i selskap med 6-trinns manuell girkasse, og leverer godt på veien – toppfart 190 km/t og 0-100 på 11,1 sekunder. Dette er mer enn nok for de fleste, og prisforskjellen oppover skal være liten for å forsvare den større motoren.
Nye Hyundai i30 er 4340 mm lang, 1795 mm bred og 1455 mm høy. Akselavstanden er 2650, og bilen har egenvekt fra 1194 til 1388 kg, avhengig av modell og motorvalg.
Utstyrsomfanget lover godt, ikke minst når det gjelder sikkerhet. i30 kommer med et nytt nødbremsesystem som inkluderer kollisjonsvarsling. Føreren varsles først visuelt og akustisk, deretter bremser systemet i forhold til graden av risiko helt til maksimal bremsing ved kollisjonsfare. Systemet er aktivt fra 10 km/t.
Et annet system registrerer kjøremønsteret for å avdekke avvik og unngå farlige situasjoner. Systemet analyserer måten bilen kjøres på med hensyn til styring, posisjonering i kjørebanen og kjøretid. Ved uregelmessigheter varsles sjåføren.
Smart Cruise Control sørger til enhver tid for sikker avstand til forankjørende bil, uansett om denne bremser eller akselerer.
Blindsone- og filskiftvarsler hører selvfølgelig med, og varsler også om trafikk som kan være i veien ved rygging. Systemet skanner 180 grader før det eventuelt advarer sjåføren om hindringer.
Bilen leser også hastighetsskilt og minner om gjeldende fartsgrenser, og har selvfølgelig fjernlysautomatikk.
Idealminne for to personer for førersetet er kjekt å ha, og bagasjerom på 397 liter hevder seg godt i klassen. Felles baksetet ned, er 1301 liter til disposisjon.
Også i30 kommer nå med 8 tommers LCD-skjerm med integrert kamera, Bluetooth og TomTom live navigasjon. Smarttelefon kan også kobles opp med Apple CarPlay eller Android Auto – og mobiltelefonen kan lades trådløst. Priser er ikke kjent ennå.