Da jeg kjørte Toyotas nye Verso-modell for en tid siden, hadde jeg ikke drømt om hvilket inntrykk bilen skulle gjøre på familiens yngste: Barnebarna rett og slett elsket sin store familiebilen, uansett hvor ”kassete” designet er.
Få biler jeg har kjørt har blitt så enstemmig elsket av tre på 15, 13 og 10! Og aller viktigst var det å få plass på bakerste seterad, med adkomst gjennom den store skyvedøren. Det var, skjønte jeg, den optimale plassen.
Nå skal det sies at de unge også har mange solide saklige argumenter å underbygge aksepten for bilen med. Ikke minst gjelder dette et svært trivelig interiør i prøvebilen, som var en Executive med skinninteriør og mye utstyr – registrert for ni personer.
Flott storfamiliebil
Bilen er en påkostet personbilutgave av Toyotas varebilmodell Proace, som er et samarbeidsprosjekt med PSA Peugeot Citroën i Frankrike. Det er grunn til å tro at de franske anene har en god del av æren for bilens høye kjørekomfort. Både fjæringskomfort og innvendig støynivå står til godkjent pluss.
Dette understreker også Versos gode egenskaper som storfamiliebil. Her er det både godt med plass og godt med trivselsmuligheter underveis!
Det er selvsagt grenser for hvor spennende utvendig design kan bli med en bil som i utgangspunktet er utviklet for næringsbruk, men innenfor disse rammene synes jeg Toyota har klart å lykkes veldig bra med utseendet for Proace.
Som tidligere antydet følges dette opp med et påkostet og trivelig interiør – og rikelig med utstyr. Min prøvebil av Verso hadde både et utmerket klimaanlegg, intuitiv og brukervennlig GPS, nøkkelfri tenning og låser, adaptiv cruise kontroll, effektivt ryggekamera med sensorer både foran og bak, og atskillig mer innenfor en pris på knapt 630 000 kroner alt inkludert – også metallic lakk.
Myktskiftende 6-trinns automatgirkasse var på plass, og den fordeler krefter fra en dieselmotor på 177 hk. Dette betyr at bilen har gode ytelser, og har masse krefter å by på også med de fleste setene besatt.
Akseptabelt forbruk
Akselerasjon 0-100 km/t på 10 sekunder blank lar seg høre for en slik bil, og så blir det aldri feil å ha litt ekstra overskudd å ty til når det trengs. Toyota oppgir selv forbruket ved blandet kjøring til 0,59 l/mil. Som vanlig havnet jeg et lite stykke over dette, men var ganske fornøyd med å ligge så vidt under 0,7 l/mil. Det er tross alt en ganske stor bil, knappe 5 meter lang og 1,92 m bred. Egenvekten er 1669 kilo, og bilen kan trekke tilhenger (med bremser) på 2000 kilo.
Selv med alle seter i bruk er det 550 liter å gå på for bagasje, så man får med seg atskillig der bak også.
En bra sikkerhetspakke har bilen fått med seg. Xenon hovedlys er et viktig bidrag her, sammen med detaljer som bremseforsterker, kollisjonsvern med autobrems og fotgjengergjenkjenning, Toyota Trzction Select som gir merkbar grepsbedring under vanskelige forhold, og bakkestartassistent, for å nevne noe.
Oppvarmede spylerdyser
Til de mange viktige små detaljene hører for eksempel støyreduserende frontrute, oppvarmede vindusspylerdyser, vinduspusser bak, lys i bagasjerom, Head-up display og kjørevarmer. Lite å klage på når det gjelder utstyr her, altså!
Bak rattet? Jo takk, veldig bra, det også. Man sitter høyt med god oversikt, og har alt som trengs lett tilgjengelig.
Bilen er letthåndterlig og ”snill”, og virker mindre enn den faktisk er når det gjelder manøvrerbarhet: Et veldig hyggelig bekjentskap.