Bedre bilmekanikere?

Ford is getting a positive response to its SOS – a Sponsor Our Students program that works with dealers to offer opportunities for students interested in meaningful careers as automotive technicians.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Enkelte fagfolk i bilbransjen mener at deler av dagens bilmekanikerutdanning er for tynn. De savner fordypningsmuligheter i pensum slik at virkelig interesserte kan lære mer. Og bli  bedre bilmekanikere.

Av Stein Bekkevold

Andre fagfolk sier at dette tilleggsstoffet bør legges til som en frivillig del – for de mer vitebegjærlige og nysgjerrige – og ikke som en tvungen del av pensum. De sier dessuten at det også finnes en god del faglærere som savner sik tilleggsstoff. Det vet jeg av egen erfaring, etter å ha besøkt noen skoler med bilfag i årenes løp.

Medvirke og bidra

Om vi ser på beskrivelsen av læreplan/bilfag VG3 så finner vi dette: «Vg3 bilfag, lette kjøretøy handler om service, vedlikehold og reparasjon på personbiler og nyttekjøretøy. Faget skal bidra til at lærlingene utvikler kompetanse innen feilsøking, reparasjon og vedlikehold. Faget skal medvirke til at personbiler og nyttekjøretøy beholder sin opprinnelige kvalitet over lengre tid og dermed tar vare på samfunnets begrensede ressurser. Videre skal faget bidra til å arbeidslivet får arbeidstakere som kan utføre reparasjoner på en kostnadseffektiv, forsvarlig og sikker måte som fremmer yrkesstolthet og troverdighet i faget.» Legg merke til at faget bare skal medvirke og bidra.

Nesten lar seg forklare

Alt dette er sikkert bra, men vet for eksempel elevene nok om forskjellen på stål og aluminium? Vet de hvor i bilen hvilke ståltyper brukes og hvorfor? Kan de egentlig nok om forbrenningsteknikk – og forurensinger? Aner de hvordan aluminium skal behandles og hvorfor? Mye av dagens bil er limt. Men med hva? Hvorfor og hvordan? Så hvordan skal man reparere limfuger? Hvorfor og hvordan virker smarte tricks som gamlekara lærte oss da vi gikk i lære? Hva med vannfri kjølevæske?

Mye av dette er fysikk, kjemi og mekanikk – og nesten alt lar seg forklare med enkle ord, bare man kan det – og gidder …

Hvem tar initiativ?

Poenget vil ikke være å utdanne bilingeniører, men å tilby en påbygging av frivillig art, for å gi elevene som ønsker det en bredere fagforståelse. For bilfag er svært komplisert om du går dypt i bredden, noe flere års tekniske artikler her på bilstoff.no ganske klart illustrerer. Bla deg gjennom arkivet her, så ser du det med en gang.

Så spørsmålet blir stående: Hvem tar initiativ til en slik utvidelse av fagstoffet? Det burde kanskje bilbransjen selv gjøre, for skoleverket har sikkert mer enn nok med sitt …

Bildene fikk vi av Ford.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com