Ikke så sjelden blir jeg spurt av bilkjøpere om man skal velge bensin- eller dieselmotor – hva er best?
Dette er et spørsmål som har flere enn ett svar. Dessverre ser jeg litt for ofte at det tas feil valg, noe som kan føre til unødvendige ekstrautgifter for bileieren.
Her er kortversjonen når du skal ta ditt valg:
Hvis du i all hovedsak kjører korte turer – til og fra butikk, trening og lignende – bør valget falle på en bensinmotor. Og ja, jeg ser poenget med at dieselmodellen sannsynligvis vil ha noe lavere drivstofforbruk.
Men: Kjører du stort sett bare småturer, blir dieselmotoren sjelden eller aldri ordentlig driftsvarm. Det siste er en forutsetning for at dagens avanserte avgassrensesystemer skal fungere optimalt, og dette er igjen avgjørende for at det viktige dieselpartikkelfilteret skal regenerere seg (rense seg) selv.
Hvis dette ikke skjer, går filteret til slutt tett – og må skiftes ut. Dette er en ekstrakostnad som gjerne blir på 15 000 – 20 000 kroner, noe de fleste vel godt kan tenke seg å slippe! Alternativet for å redde seg ut av denne knipa, er å ta en litt lengre kjøretur jevnlig, slik at filteret får sjansen til å ”brenne av” i tide, men så var det å huske dette, da…
Da er det naturligvis mye enklere å velge bensinmotor, som ikke har noe slikt filterhensyn å ta.
Hvis du derimot generelt kjører mye, og jevnlig lengre turer, der bilen blir god og varm, kan diesel godt være et riktig valg. Men også her begynner moderne småvolum turbo bensinmotorer å bli en hissig utfordrer.
Ikke bare har disse motorene nærmet seg dieselens overlegne trekkraft, men de oppviser forbrukstall som begynner å bli oppsiktsvekkende gunstige – og som er på et helt annet nivå enn hva som tidligere var gjengs for bensinmotoren.
Blir årlig kjørelengde lang, vil nok likevel dieselen ha et lite forsprang når det gjelder driftsøkonomi.
Så får neste spørsmål bli om man ikke kanskje heller bør velge elbil? Hybrid? Plug-in hybrid eller hydrogenbil?? Følg med, følg med!