Hva er best? Elbil, hybrid eller ladbar hybrid?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

nissan_leaf kopi

Det kunne være vanskelig nok å velge bil før også, mens vi bare hadde diesel- og bensinmotor å velge mellom. Men nå er det ulike mye vanskeligere, med flere nye, alternative drivlinjer å velge blant.

Hittil i år har nesten annenhver personbilkjøper her i landet valgt en alternativ løsning: Elbil, hybrid eller ladbar hybrid. Hydrogen-biler finnes også.

Det første valget man må ta som bilkjøper, er altså hvorvidt man skal kjøre helt eller delvis med fossilt drivstoff – eller helt uten dette. Så må de vanlige prioriteringene gjøres om høyde, lysutstyr, girboks og firehjulsdrift eller ikke firehjulsdrift.

Jeg vet at mange grubler veldig på hva som er riktigst valg for sin situasjon. Det er ingen entydig fasit på dette, men her er noen korte tips:

Elbil er et kremvalg dersom du nesten bare kjører i by eller tettbygd område, og har korte daglige kjørelengder.

Modellen som mer enn noen andre åpnet dette markedet for alvor, var Nissan Leaf, som har vært en stor suksess i Norge.

Med elbil kjører du helt støy- og utslippsfritt, og har en rekke særfordeler som gratis bompasseringer, gratis parkering på visse områder, fri adgang til kollektivfelt (selv om det nå begynner å komme noen begrensninger på dette privilegiet), og du har store avgiftsfordeler ved kjøp. Driftskostnadene er meget lave, og lademulighetene bygges stadig ut.

Rekkeviddeangsten kan du snart gravlegge for godt. Etter at Opel Ampera-e ble introdusert med 500 kilometer rekkevidde, kommer garantert andre til å følge etter – dette er et kappløp ingen vil tape – og som bilkjøperne vil vinne på.

PRIUS_14_Sept2015 kopi

Hybrid uten lading er Toyotas hjertebarn, med erfaring helt tilbake fra 1996, da den første litt rare Prius dukket opp. 20 år og mer enn 8 millioner solgte hybridmodeller senere, kan Toyota vise til svært gode erfaringer. Det har vært lite plunder med hybridene, de står seg bra også på bruktmarkedet – og i dag selges det nesten bare hybridmodeller av Toyota her i landet.

Jeg kjørte selv for kort tid siden den nye Prius, og noterte et snittforbruk over en ukes kjøring på 0,44 l/mil bensin uten å satse særlig på økonomikjøring. Absolutt godkjent for en såpass stor og rommelig bil.

Du styrer enkelt hybriden til ren el-kjøring i byen, og da fungerer den helt som en vanlig elbil – stille og utslippsfri.

Ladbar hybrid er mest ”in” akkurat nå, og her går salget strykende! Mange attraktive modeller finnes, i forskjellige prisklasser, så her er det alternativer for enhver smak og lommebok. Mange merker selger godt, og den største suksessmodellen hittil er nok Mitsubishi Outlander PHEV.

golf-ladbar-hybrid

Mange blir blendet av forbrukstallene som oppgis for ladbare hybrider – i brosjyrene står det tall ned mot 0,2 liter på mila og enda mindre, men for de fleste blir virkeligheten litt annerledes.

Poenget med en ladbar hybrid er enkelt sagt at man bør ha lav daglig kjørelengde, og være flittig til å lade. Først da får man glede av de virkelige fordelene med den ladbare hybriden, og kan kjøre meget lenge før man behøver å fylle tanken.

For ladbare hybrider oppgis gjerne en kjørelengde på ren eldrift på rundt 50 kilometer. Men det er forskjeller på hvor nært de forskjellige modellene kommer dette tallet, og noen leverer kanskje ikke stort mer enn halvparten i ren el-kjørelengde. Drar man så ut på langtur, kan forbrukstallene bli riktig så friske, opp mot literen er ikke uvanlig for en stor ladbar hybrid som også har mye ekstra batterivekt å drasse på. Slikt er det viktig å ha med i betraktningen når valget skal tas.

hyundai-hydrogen

Hydrogen-biler, eller brenselcellebiler som produserer sin egen elektrisitet fra hydrogen, er også et alternativ. Først i vanlig salg var Hyundai med sin ix35 (bildet), og i år fulgte Toyota etter med sin elegante Mirai. Dessverre er tilgangen på hydrogen fortsatt en brems for salget av disse bilene.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com