Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Bestefars drøm!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

VW T6 1

Som seniorbil slår Volkswagen Multivan det aller meste! Bilen er så høy at du praktisk talt går inn i og ut av den. Samtidig betyr dette en høy og oversiktlig kjørestilling med veldig god sikt i alle retninger. De store vinduene rundt om sørger også for at alle i bilen har godt utsyn.

Siden Multivan er konvertert til personbil fra et nyttekjøretøy (VW Transporter) blir den innvendige plassen glimrende – nyttekjøretøyets fremste særpreg er jo at funksjon går foran form, og dermed får man altså ekstra plass i stedet for mer og mindre jålete designtricks.

VW T6 3

Og ikke bare er den innvendige plassen glimrende, bilen jeg kjørte hadde også seteløsninger som virkelig var i eliteserien: I midten to kapteinsstoler som også kan vendes bakover, og bakerst en treseter. Setene kan selvsagt justeres både lengdeveis og på rygglenevinkel. VW har også funnet plass til rommelige skuffer under flere seter, og helt bakerst er det ingen plassmangel for bagasje heller!

Kjørekomforten er forbilledlig. Multivan tåler lange strekk uten unødig utmatting av hverken sjåfør eller passasjerer. 2-liters dieselmotor med 150 hk står godt til bilen, og gir uanstrengt kjøring. Spesielt tørst er den heller ikke, med blandet kjøring lå forbruket rundt 0,7 liter på mila.

Min prøvebil var særdeles godt utstyrt. En Volkswagen med ekstra utstyr for 112 000 kroner vil ikke mangle mye! Merkelig nok hadde ikke bilen DSG automatgir, men ellers var det aller meste på plass – fra el.justerbare seter for fører og forsetepassasjer via oppvarmet frontrute, adaptiv cruise kontroll og fullysautomatikk til skinn/alcantara setetrekk og servolukking av begge skyvedører bak.

VW T6 4

VW Multivan er også en bil med høy sikkerhet. Kommer du for nær bilen foran får du varsel om dette, og om nødvendig bremser bilen selv. På den lange listen finnes også City nødbrems, Multikollisjonsbrems, tretthetsvarsler og hele løperrekka av bokstavforkortelser!

Mye positivt, men prisen gjenoppretter bakkekontakten. Prøvebilen, slik den fremstår, har en prislapp på 762 250 kroner. Utgangspunktet er en Multivan Comfortline med 150 hk diesel og startpris 650 300 kroner – mellomlegget er altså ekstrautstyret. Modellen er tilgjengelig fra 585 700 kroner med 102 hk diesel.

Like fullt: VW Multivan er et alternativ å vurdere!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com