Bilen – et eggeskall?

MHV_Lancia_Lambda_1923_01
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Bilen: For 100 år siden begynte smarte ingeniører å tenke vekt. De laget fly, og måtte tenke kilo. Så begynte også bilbyggere å tenke vekt og det slurvete begrepet monocoque ble kjent.

Bildet øverst: Her er verdens aller første bil med «selvbærende» karosseri, dvs. integrert ramme og overdel – en Lancia Lambda fra 1923. (Foto: Lancia)

Av Stein Bekkevold

Monocoque er fransk for enkeltskjell. Flyskroget skulle formes som et eggeskall der alle påkjenninger (laster) tas opp i skallet. Deperdussin var raske, og bygget et slankt skrog av plywood*, maskinen fløy godt, men holdt ikke; det smarte var at de bygget to like halvdeler og limte dem sammen – skroget ble et rør som smalnet av bakover.

Egget er naturens svar på det å lage en tynnvegget, lett beholder (for væske) som ikke veier noe særlig, og som greit kan dannes av kalk, inne i kroppen til fugler og krypdyr.(Foto: MIT)

Men materialer og limkjemi var ikke godt forstått og metoden var ikke ferdig utviklet. Likevel kastet ivrige hoder seg over tanken, og det ble bygget lette fly både her og der. Til slutt fikk to unge amerikanske karer det til, pionerene Douglas og Northrop.

Donald Douglas (1892-1981) var første med eksamen som flyingeniør ved **MIT, allerede i 1914 – han tok fire års utdanning på halve tiden. De andre, som Bill Boeing, Glenn Curtiss og Allan Loughead (Lockheed) kom fra andre virkefelt – Loughead drev med tømmer i Oregon. Det var Douglas som sammen med John Northrop bygget de første med selvbærende skrog, som DC3.

Bilen er ikke en skallkonstruksjon og det ser du her, dette er en hul 3D-ramme av pressede stålprofiler kledd med plater, dører og sånt; en unibody. Det gir enklere styrkeberegning fordi knutepunktene er tydeligere enn i et flyskrog.  (Foto: Volvo)

3D ramme

Og som så ofte ble ideene fanget opp av bilmenn som ville prøve seg på flyteknikk, signore Lancia var tidlig ute – men noen monocoque var hans første biler ikke: Alle hadde stigeformet ramme som de satte et karosseri på – rammen ble av Lancia erstattet av pressede profiler som inngikk i karosseriet, men en skallkonstruksjon var det ikke – selv om bilen kunne se slik ut om du fjernet skjermer, stigbrett og sånt og laget et pontong-karosseri.

Og et egg er ikke dagens bil heller. Den er en hul, 3D ramme av pressede plater kledd med skjermer og dører og sånt; ren monocoque går ikke pga alle åpningene… bilen har nå unibody til forskjell fra de gamle. Er den riktig beregnet og bygget, er den stiv og lett. Sånn er det med den saken. Men et egg? Niks.

En av verdens første skallkonstruksjoner var sveitsisk/franske Deperdussin Racer, med skrog av lett kryssfiner. (Foto: Museé de l´Air)

Mosquito

*Plywood: Kryssfiner ble lansert av S Bentham allerede i 1797, og forbedret av gamle Nobel (far til han med dynamitten) som så at plywood ble sterkere om de limte sammen flere lag tynt tre med godt lim – med fibrene i vinkel mot hverandre, lag for lag.

Under 2. verdenskrig var et av de flyene tyskerne fryktet mest det kjappe og lette de Havilland Mosquito, stivt bygget av balsa og bjørk kryssfiner, og drevet opp i 680 km/t av to Rolls Royce Merlin V12 på 1800 hk hver – men også det er jo en annen historie…

**MIT, et verdensberømt amerikansk teknisk universitet – Massachussetts Institute of Technology – startet 1861; MIT har til nå produsert +100 vinnere av diverse Nobelpriser.

Les også: Bilens hjerne: Teknologi – eller elektronikk

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com