Bilens navn 4: Små bilnavn – og større

488283_255_53167_bQUWsoSm3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Her repeteres litt om bakgrunnen for bilnavn som Peugeot og Citroën, og vi gransker Renault, Panhard, Bugatti og Tatra.

Bildet øverst:

Det gjelder å skille seg ut i konkurransen, og det klarte tidlige Panhard-modeller med glans og stil a la Art Deco… (Foto: Panhard)

Av Stein Bekkevold

Peugeot er en godt voksen fransk bilprodusent, startet 1889. De begynte som alle andre med sykler, historien går tilbake brødrene J P og J F Peugeot, som i 1810 gjorde om en mølle til smie, i Sous-Cradet. I 1889 viste de en dampdrevet trehjuling i Paris, og i 1913bygget de halvparten av alle biler i Frankrike. I 1952 rullet nummer 1 million av båndet.

I 1976 fusjonerte de med Citroën – som alltid hadde dårlig råd fordi teknikk var morsommere enn regnskap – og Peugeot overtok 90% av aksjene. Navnet ble PSA Peugeot Citroën. Etter fusjon PSA/Fiat Chrysler  i 2021 er Peugeot i Stellantis.

Peugeot er mange ganger kåret til Årets bil i Europa; 504 var populær og ble Årets Bil i 1969. Senere har mange andre blitt det. Stort sett har de tatt de fleste plassene på listen helt til 1999, da ble det stillere…

Bildet viser visstnok en Peugeot 6 HP Type Vis-à-vis fra 1898. (Foto: Peugeot)

Citroen,

Ingeniør André Citroën var patriot, og bygde under 1. verdenskrig om sin tannhjulsfabrikk til å lage granater. I 1919 startet han med biler. Den første var Type A, laget i 24 000 eks til 1921. Da kom Type B, og i 1922 Type C.

B-serien var den første europeiske med helt stålkarosseri. Under hele 1930-tallet hadde han økonomiske problemer, så i 1934 tok kreditor Michelin over, og vraket André C fra styre og stell.

Den revolusjonerende Traction Avant kom og ble en enorm suksess. I 1948 kom klassikeren  2CV (1948–1990), og i 1955 fikk verden de episke D-modellene (1955–1975), med skivebremser og et nytt olje/gass hjuloppheng med nivåregulering. Det siste var svært avansert, og ble lisensiert til Rolls Royce og Daimler.

Fiat gikk sammen med Michelin om eierskapet i 1966. I dag er Citroën en del av PSA Peugeot Citroën. I 2014 skilte de ut DS-modellene i selskapet DS Automobiles, en utvikling vi kjenner igjen fra Rolls/Bentley, Jaguar/Daimler, Toyota/Lexus og andre.

Sånn ble den moderniserte varianten av Citroën 2CV. (Foto: Citroën)

Renault

ble grunnlagt i 1898 av Louis Renault og brødrene Fernand og Marcel. De gjorde tidlig stor suksess i motorsport, og bygde drosjer for Paris – mange fraktet soldater til fronten, færre fraktet dem hjem… Under 1. verdenskrig laget Renault våpen, ammunisjon, motorer og stridsvognen FT17.

Deretter kom en rekke ulike modeller – til forskjell fra Citroën som satset på en og en type. Mellom krigene bygde Renault lastebiler og jernbanemateriell. Louis satt fremdeles ved roret, og styrte egenrådig. Under 2. verdenskrig ble fabrikken overtatt av tyskerne, og ble grundig bombet av RAF.

Etter frigjøringen ble L Renault arrestert, men døde før han kom for retten. Selskapet ble nasjonalisert sammen med annen fransk industri i januar 1945, men ble privatisert igjen i 1996.  Etter krigen startet de produksjon av en liten, billig bil – 4CV. Den ble redningen.

Etter 2. verdenskrig ble 4CV redningen for Renault, mens de i den første storkrigen overrasket tyskerne med sine små stridsvogner… (Foto: Renault)

Panhard

er et annet fransk bilmerke, først kalt Panhard et Levassor. De ble stiftet i 1889 som verdens første bilprodusent! Fra 1965 har de bare laget pansrede kjøretøyer. Den sivile produksjonen ble overtatt av Citroën i 1965.

Selskapet ble stiftet da Rene Panhard og Emile Levassor bestemte seg for å gå fra maskinhøvler til biler. Den første hadde motor fra Daimler, og kom i 1890. Den het Systeme Panhard og var svært avansert, med fire hjul, frontmotor med bakhjulsdrift, og nyheter i i girkassen. Dette ble senere standard. De oppfant panhardstaget, som forbedret veigrepet og kom i mange andre biler. Etter 2. verdenskrig brukte de aluminium for å slippe stålrasjonering.

Bugatti

er et fransk bilmerke med kjente GT-vogner – det ble startet av Ettore Bugatti i Molsheim i 1909. Siden 1998 er firmaet eid av Volkswagen. Navnet ble kjent for sports-, racing- og luksusbiler. Det første firmaet opphørte i 1940, og merket har vært gjenopplivet to ganger, sist i VW-regi.

Bilene bygges i Dorlisheim, ved Molsheim der alt startet.  Bugatti selv gjorde bilene kjent for flott design og utallige løpsseire. Kjente modeller er Type 35 Grand Prix, Type 41 “Royale”, Type 57 “Atlantic” og Type 55 Sport.

På 1930-tallet drev de også med fly, og motorvogner for jernbane. Type 10 tok de fire første plassene i sitt første løp, og Type 35 fra 1924 vant omtrent alt. De tok Targa Florio i fem år – 1925 til 1929 – og hadde stor suksess i tidlige Grand Prix løp, i 1929 vant en privat Bugatti det første Monaco GP.

Bugattis død i 1947 var et slag for merket, og da sønnen Jean omkom var det ingen til å lede fabrikken. De sluttet med biler i 1956, men fortsatte i flyindustri til 1963.

Her en strøkent restaurert Tatra Model 603 med aluminium V8 i hekken. (Foto: Tatra)

Tatra er en tsjekkisk bilprodusent, i Kopřivnice. Det eies nå av Tatra Trucks, og er den tredje eldste bilfabrikk i verden med ubrutt historie – grunnlagt i 1850 som Ignatz Schustala & Co, fra 1890 kalt Nesselsdorfer Wagenbau.

I 1897 laget de den første bilen i Sentral-Europa, modell Präsident. I 1919 endret de navn til Tatra, etter fjellene. Under 2. verdenskrig laget de lastebiler og tanksmotorer for Tyskland.

Bygging av personbiler tok slutt i 1999, men de bygger fortsatt firehjulsdrevne lastebiler. Tatra ble kjent for luksuriøse sedaner med V8 hekkmotor og et innviklet bakhjulsoppheng….

Og nå tar vi en pause fra det tekniske stoffet og sees igjen i januar. GOD JUL OG GODT NYTT ÅR!!

Les også: Willys – ikke bare Jeep

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com