Bilens navn: Japanerne kommer… – fra kork og vevestoler

1920px-Mazda_cosmo_sport
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

To av de store japanske bilfabrikkene drev med noe helt annet før landet tapte 2. verdenskrig; Mazda drev med kork og Toyota med vevestoler…

Bildet øverst: Mazda Cosmo ble det første store sports/GT-navnet i en lang serie ganske sporty biler.  (Foto: Mazda)

Av Stein Bekkevold

Mazda

fikk sitt navn i 1931. De startet som korkprodusenten Toyo Kogyo i Hiroshima i 1920.

I 1931 lanserte de sin «Mazda-go» trehjuls varesykkel. Dette var det første kjøretøyet. Navnet kom fra J. Matsuda, president og viktig fornyer av korkselskapet.

Man trodde at sykkelnavnet var en variant av Matsuda, men det er navnet til harmoniguden Ahura Mazda. Toyo Kogyo ble, da varesykkelen kom, omdøpt til Mazda Motor Corporation «for å bidra til verdensfreden og være et lys i bilindustrien». Intet mindre!

Toyo Kogyo produserte våpen for det japanske militæret gjennom 2. verdenskrig, spesielt Type 99 rifle. De tok selskapsnavnet Mazda først i 1984.

Bilmodellen R360 ble introdusert i 1960, etterfulgt av Carol i 1962. Dagens selskap lager som kjent et stort antall modeller som er populære verden over. Og de gjør stadig stor suksess med sin toseters hyppig oppjusterte roadster MX5, som nå selges i de fleste land, og er svært populær også i USA.

Også Toyota bygget lenge biler som så temmelig konvensjonelle ut. I dag lager de moderne biler for deg og meg. (Foto: Toyota)

Toyota

het opprinnelig Toyoda Loom Works, og leverte vevestoler av alle slag. Og slik ble det biler: Kiichiro Toyoda overtalte sin bror – som var sjef for det hele – til å investere i en bilavdeling; men dette ble sett som en altfor stor risiko.

Men: Rett før faren Sakichi døde, oppmuntret han sønnen til likevel å følge sin drøm om biler. Unge Kiichiro ville styrke kompetansen familien hadde utviklet med damp-, olje- og elektrisk drevne vevestoler, og ville innføre dette i det som ble Toyota Motor Corporation. Han endret stavemåten for å markere endringen.

Herr Toyoda fikk aldri oppleve bilsuksessen, han trakk seg fra selskapet i 1950 som reaksjon på ensidig vekt på salg og lønnsomhet. Han døde to år senere; mange kalte ham “Japans Edison”.

I 1957 ble hans fetter og fortrolige Eiji Toyoda sjef for Toyota Motors – og videreutviklet gamle herr Toyodas bilsatsing til det som senere ble kalt «et ledende konglomerat av ingeniørkunst». Litt av denne arven er Japans luksusmerke Lexus.

Toyota er nå verdens største bilprodusent og selger rundt 10 millioner biler årlig.

Toyota var fremsynte da de for snart en mannsalder siden lanserte den første vellykkede hybriden, Prius. (Foto: Toyota)

Prius

Mens de fortsatt var en avdeling av Loom Works, utviklet de sitt første produkt, Type A-motor i 1934, og den første personbilen i 1936, Toyota AA. Etter 2. verdenskrig dro de fordel av alliansen med USA, og fikk lære av amerikanske bilprodusenter og andre selskaper, noe som ga The Toyota Way (en ledelsesfilosofi) og The Toyota Production System (slank produksjon), som endret selskapet og skapte en verdensleder.

På 1960-tallet utnyttet Toyota en voksende japansk økonomi til å selge biler til en økende middelklasse, noe som ga Toyota Corolla, bilen som ble verdens bestselgende gjennom tidene.

Den blomstrende økonomien finansierte også en internasjonal ekspansjon som lot Toyota vokse til en av de største produsentene, det største selskapet i Japan og det niende største i verden i omsetning.

Toyota ble ansett som ledende innen utvikling og salg av drivstoff-effektive hybridbiler, med lanseringen av Prius i 1997. Selskapet selger nå mer enn 40 hybridbilmodeller over hele verden. Men nye Prius får ikke Norge…

En av verdens mer vellykkede, mellomstore elektriske biler er vel Nissan Leaf, som etter en vellykket facelift selger bedre enn noen gang. (Foto: Nissan)

Før Datsun-navnet

kom ble en liten tass kalt DAT bygget i 1914, av Kaishinsha Motorcar Kaishin i Tokyo. Dette var en av de tidligste bilfabrikksatsingene i Japan.

Navnet DAT kom fra firmapartnerne: K Den, R Aoyama og M Takeuchi. Firmaet ble omdøpt til Kaishin-sha Motorcar Co. i 1918, syv år etter starten – og igjen – i 1925 – til DAT Motorcar Co. DAT Motors bygget lastebiler i tillegg til personbilene. De fokuserte på lastebiler fordi det nesten ikke var marked for andre.

Fra 1918 kom de første, for forsvaret. Den reduserte etterspørselen fra militæret på 1920-tallet gjorde at DAT ville slå seg sammen med andre bilfabrikker. I 1926 fusjonerte de med Osaka-baserte Jitsuyo Jidosha Co., kjent som Jitsuyo Motors – for å bli DAT Automobile Man., Ltd. i Osaka. De begynte med et trehjuls kjøretøy med lukket førerhus – kalt Gorham – og året etter kom en firehjuls versjon.

Fra 1923 til 1925 produserte de lette biler og lastebiler under navnet Lila. DAT hadde da solgt biler i full størrelse siden 1914. I 1930 kom den japanske regjeringen med en regel som tillot små biler (med motor opp til 500 cm3) uten førerkort. DAT startet da utvikling av en serie slike og kalte dem “Datson” – “Sønn av DAT”. Navnet ble endret til “Datsun” to år senere, i 1933. Sånn var det.

Den første Datson sto klar sommeren 1931. Den ble kalt Type 10, og ti av disse ble solgt i 1931… De solgte rundt 150 biler i 1932, og kalte da modellen Type 11. I 1933 ble reglene revidert, og tillot nå 750 cm3 motorer. Datsun økte volumet. De større ble kalt Type 12s. I 1935 hadde selskapet startet en produksjonslinje, utformet etter Fords, og bygget en bil som til forveksling liknet Austin Seven…

Resten av historien kjenner du sikkert: Mange fine modeller kom, og Datsun ble Nissan og er nå i Groupe Renault …

Og om du lurer på Honda og Subaru så finner du dem i arkivet på bilstoff.no

Mazda fortsatte ganske friskt med denne modellen som nå er verdens mest solgte, Miata eller MX5. (Foto: Mazda)

Les også: Skoda, Audi og de andre – hvor kom de fra egentlig?

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com