Bilkunst. Smak litt på ordet, for her skal du få vite litt mer.
Mange bilinteresserte har nok støtt på navnet Anders de Lange. Han har en historie som bil- og motorskribent som går langt tilbake i tid, og som nok tidvis har hatt en viss slagside mot franske og engelske biler. Da internett dukket opp på 1990-tallet, var han tidlig ute med eget digitalt bilmagasin, bilhistorie.no, fra 1997. Her satte han spesielt fokus på biler fra perioden 1950 – 1970.
– Nå arbeider jeg mest med biler som kunst, noe som med dagens datateknologi er et utrolig spennende prosjekt, sier han selv til bilstoff.no
Tvilsomme bruktbiler
På https://bilhistorie.blogspot.com kan du se eksempler på hvilken bilkunst Anders skaper. Kanskje finner du noe du gjerne vil ha på veggen, for her er det mye øyenslyst å kose seg med?
I likhet med de fleste andre gutter som vokste opp på 1950-tallet, fikk Anders bilinteressen inn så og si med morsmelken.
– Svært få hadde egen bil, og mange måtte klare seg med en bil som var både godt og mye brukt. Det ble mange timer sammen med fedre og gode naboer for å forsøke og forlenge livet til tvilsomme bruktbiler, minnes han.
Det startet med tvilsomme bruktbiler, for Anders som for så mange andre av oss.
R4 i lokalt billøp
– Deler skaffet vi oss stort sett hos lokale bilopphuggere, og så ble disse tilpasset til bilen etter beste evne. Her var stålplast og netting gode hjelpere å ha, men det var en spennende og lærerik tid der interessen for bil ble rotfestet, husker Anders, som selv fikk førerkort i 1964 – og var klar for å gi gass ut i en stor bilverden.
Med en forholdsvis undermotorisert Renault 4, var det begrenset hvor mye fart gasspådraget ga. Som hos alle andre gutter var drømmen om å kjøre billøp både sterk og levende hos Anders også. Dette resulterte etter hvert i at Anders sto på startstreken med familiens R4 i et lokalt billøp i Bergen.
Les også: Mercedes A200 – denne er et lite smykke på veien
Biler som kunst
– Hvordan gikk det?
– Ja, den lille franskmannen så jo unektelig litt malplassert ut mellom mer heftige Volvo PV Sport og Saab Rally. Uten rallyinstrumenter og lykt på taket formelig skrek den «amatør». Men det ble pokal, og fremtiden så lys ut – helt til min gamle far oppdaget hva familiebilen ble brukt til, minnes Anders, som altså nå bruker mest tid på å arbeide med biler som kunst.
Sin bilkunst skaper han med stor kreativitet og sikker fargesans, fra det nesten totalt abstrakte til svært figurativt – se selv!