Det var mange som rynket litt på nesen den gang BMW kom med sin 2-serie – dette var da ikke BMW? Men jo, det er i aller høyeste grad BMW. Vi har vært på tur – laaang tur – med en 220d xDrive Gran Tourer, og kan melde at alt stemmer, her også – en virkelig suveren turpartner er det blitt!
Bilen er en typisk crossover, med SUVens høyde og praktiske form og stasjonsvognens funksjonalitet og plass. Tre voksne herrer med bagasje på langtur til Syd-Tyskland ble absolutt transportert på første klasse.
Selv om designet er litt atypisk tradisjonell BMW-stil, så er den spesielle BMW-følelsen fullt ut på plass i alle faser av kjøringen. 220d xDrive Gran Tourer har imponerende langturegenskaper for både fører og passasjerer. Høy komfort, et hyggelig lavt innvendig støynivå – og fartsressurser slik man forventer det av en BMW.
Og sannelig lar den seg ikke lure med på litt inspirert kjøring på svingete sørtyske bygdeveier! Bilen er naturligvis ikke like skarp som en fullblods 3- eller 5-serie, men for sin type bil er den helt i tet, og virker trygg og forutsigbar i alle situasjoner.
Bilen er kompakt, oversiktlig og lettkjørt, og høyde på SUV-nivå gir svært bekvem inn- og utstigning. Dette er en faktor stadig flere flytter oppover på prioritetslisten når ny bil skal velges!
Viktigere og viktigere med årene er også godt kjørelys, og vi kan melde at BMW ikke har spart på konfekten her heller, men leverer både lysstyrke og funksjonalitet som kan måle seg med det beste.
Gran Tourer er en 7-seter, der de to bakerste setene er foldet ned i gulvet når de ikke er i bruk. Kjørt som 5-seter har bilen bagasjevolum på 645 liter, som kan økes til like over 1900 liter når også baksetene foldes ned. I tillegg kan ryggen på passasjersetet foran felles ned, og gi rom for virkelig lange gjenstander.
Bakluken kan (selvsagt!) åpnes med å bevege foten under støtfangeren dersom man har hendene fulle.
Sitter godt gjør man overalt i bilen, og førerplassen er typisk BMW: Topp sete, god oversikt og høy sitteposisjon – og alt man har bruk for er der man forventer det.
Som vanlig betjenes en rekke funksjoner med det smarte hjulet på midtkonsollen, og med ConnectedDrive på plass er man bokstavelig talt tilkoblet – telefon, e-post, nett etc. etc.
Bilen har i det hele tatt et suverent infotainmentsystem. Supert head-up display er nok et pluss, og forskjellige kjøreoppsett gir fleksibel kjøremåte.
Motoren i prøvebilen var en 2,0 liter diesel med 190 hk som gjør bilen båed kjapp og morsom å kjøre. Kraftoverskuddet kommer særlig til sin rett på lange turer der hastigheten er høy, som på autobahn i Tyskland. Men det er klart at slik motorisering flytter prisen godt oppover, og det er ingen tvil om at du klarer deg utmerket godt med for eksempel en mer folkelig diesel med 116 hk – eller kanskje en bensinmotor med 136 hk?
Bilens 8-trinns automatgirkasse er et lite mesterverk i seg selv, og en av de beste automatkasser på markedet i dag.
Med ekstrautstyret Driving assistent Plus har bilen kollisjons-og fotgjengervarsling med City-bremsfunksjon, filskiftvarsling, fjernlysassistent, fartsgrenseinfo, kamerabasert cruise kontroll med Stop/go-funksjon og køassistent.
Ekstrautstyr er det som vanlig rikelig tilbud om, og det er ikke mange 220d xDrive Gran Tourer som forlater forhandleren uten ekstrautstyr for minst 100 000 – 150 000 kroner.
Prismessig starter 2-serie Gran Tourer på 356 900 kroner. Startpris for vår prøvebil var 506 300, men dette inkluderer som sagt firehjulsdrift – og BMWs xDrive er blant de bedre også på dette området.
Om vi likte den? Til de grader! En virkelig drømmebil for aktive familier, og man må jo ikke ha 190 hester. Bilen er også et funn for godt voksne, og gikk nylig helt til topps i en kåring av Norges beste seniorbiler i magasinet Vi over 60 – i konkurranse med 16 andre attraktive seniorbiler.