BMW lover produksjonsstart på lekre i4 Gran Coupé neste år, og har nå vist Concept i4 som en fristende smakebit. Det vi har i vente, er en rommelig og elegant firedørs coupé-variant; den sorten BMW kaller Gran Coupé. Sammen med den annonserte nye SUV-modellen iNEXT dobler den i 2021 antallet helelektriske modeller fra BMW.
Færre knapper
– I BMW Concept i4 har det vært et mål å redusere antall fysiske knapper rundt om på dashbord og midtkonsoll. Derfor er nesten alle betjeningsfunksjoner lagt til i BMW Curved Display-skjermen, som strekker seg hele veien fra fører- til passasjersiden, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.
Han legger til at den tradisjonelle girspaken er byttet ut med en skyvebryter som skyves opp og ned.
Slik ser det ut i konseptbilen. Trolig blir produksjonsmodellen ganske lik.
Håndbevegelser
Mange elementer fra både inn- og utvendig design i konseptbilen vil bli å finne i BMW i4 – og i andre kommende el-modeller fra BMW.
BMW har allerede i flere år latt definerte håndbevegelser styre ulike funksjoner i infotainmentsystemet. Volum, radiokanal, mediespor, telefonanrop og annet kan endres med enkle håndbevegelser foran dashbordet. I fremtidige modeller vil stadig nye funksjoner bli lagt til for sømløs betjening.
BMW i4 får 530 hk
BMW i4 bygger på femte generasjon eDrive-teknologi fra BMW. Den elektriske motoren, ladeenheten og høyspenningsbatteriet er nyutviklet. Motoren leverer en maksimal effekt på 530 hk, noe som tilsvarer V8 bensinmotoren som sitter i en rekke BMW-modeller. Batteripakken har en kapasitet på rundt 80 kWh, og gir en elektrisk rekkevidde på opptil 600 km WLTP. Akselerasjon 0-100 går på friske 4 sekunder, og toppfarten er oppgitt til over 200 km/t.
Unikt lydbilde
Den spesielle nyre-grillen kommer her i ny drakt, og den litt ruvende, lukkede grillen er en kobling mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. I stedet for å slippe inn luft for kjøling av forbrenningsmotorer, huser den nå flere sensorer.
Den nye elbilen skal også få sitt eget unike lydbilde, BMW IconicSounds Electric. Dette skal gi de elektriske bilene fra BMW en egen personlighet gjennom ulike lydbilder.
Dette blir sikkert en førerplass med stort trivselspotensial.
25 ladbare i 2023
BMW i4 starter altså neste år, og det skjer i BMW-fabrikken i München, side om side med fossile modeller og plug-in hybrider. For å starte denne serieproduksjonen, investerer selskapet rundt 2 milliarder kroner.
Ambisjonene videre er heller ikke beskjedne. Allerede i 2023 skal BMW tilby 25 ladbare modeller, og frem mot 2025 er det ventet at salget av biler med disse drivlinjene vil øke gjennomsnittlig 30 prosent hvert år.
Les også: BMW 330e xDrive Touring: Lekker, ladbar og med firehjulsdrift