BMW på batteri (de kan dét også)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

i3-2-kopi

Ja, nå har også jeg kjørt elbil, selv om jeg i utgangspunktet bekjenner meg til den klanen som fortsatt synes det er stas at biler både skal låte og lukte litt. Politisk ukorrekt, selvfølgelig, men også jeg har for lengst innsett at fremtiden er utslippsfri, enten vi vil eller ikke.

Så hvordan er det da, å suse av gårde lydløst og uten den minste snev av bensin- eller dieseleksos?

Jo takk, svaret er jo at det slett ikke er så verst. Som novise på elbil kjente jeg selvsagt rekkeviddeangsten helt frem i pannebrasken de dagene jeg kjørte BMW i3, selv om det da faktisk ikke viste seg å være noen grunn til dette – så lenge jeg var påpasselig med å stikke støpselet i kontakten når bilen sto parkert. Tid tok det imidlertid…

i3-1-kopi

Mens stadig flere av andre produsenters elbilmodeller ser mer og mer ut som en hvilken som helst annen modell, så har i3 fått et så spesielt design at alle ser med et halvt øye at dette er elbilen til BMW.

At mange liker dette, ser vi jo når bilen ble mest solgte personbilmodell i Norge i november!

Noe av det morsomste med å kjøre elbil, er at den har full trekkraft fra første meter, noe som betyr svært kvikk akselerasjon fra stillstand – dette er lyskryss-racer, for dem som synes sånt er viktig (og ikke bryr seg mye om hvor mye ekstra energi det krever)!

Man kjører imidlertid ikke elbil lenge før man ser hvor åpenlys sammenhengen er mellom akselerasjon/fart og energiforbruk/rekkevidde. Det er selvsagt slik at hvis man fristes til å nyte akselerasjonsmoroa for mye – ja, så krymper også rekkevidden desto raskere!

Kjører man til gjengjeld økonomisk, synes jeg forbruk og rekkevidde må sies å være bra, og absolutt godkjent i forhold til hva fabrikken oppgir, som er 300 kilometer – eller 200 km i daglig bruk.

Forbruket som blir oppgitt, er 1,26 kWh pr. mil, noe som stemte veldig bra med min erfaring.

i3-3-kopi

Typisk for BMW i3 er at bilen er ekstremt lettkjørt og enkel å håndtere. For eksempel vrir man bare på en bryter for å velge kjøring forover eller bakover – stort enklere får det ikke blitt.

En ekstra fordel med elbil, er ellers enklere og rimeligere periodisk vedlikehold. Det er rett og slett mindre å holde ved like. Garantien gjelder 5 år eller 200 000 kilometer for bilen, 8 år eller 100 000 km for batteriet.

Prisen for prøvebilen var 350 900 kroner, noe som også omfattet litt ekstra utstyr.

Og tro ikke at elbil er noe nytt for BMW: Den første elbilen deres var en modifisert BMW 1602, som ble brukt som følgebil under maratonøvelsen under OL i München i 1972. Den ble snart fulgt av LS Electric, 80-tallets BMW 325iX, og 90-tallets BMW E1, E2 og E36 electric 325 – før i3 altså meldte seg i 2014 og ble en øyeblikkelig suksess.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com