Buss for tog, ja…

Riktig nok er det først og fremst biler, og alt som har med dem å gjøre, jeg skriver om, så hvorfor buss for tog som tema? Tja, det har faktisk i høy grad med bil å gjøre for meg i dette tilfellet. I forbindelse med henting/levering av bil i Ski, endte jeg to ganger i løpet av noen få dager opp med dette ytterst tvilsomme transporttilbudet.

Jeg måtte transportere meg mellom hjemmebasen i Drammen og Ski i Follo. Dette er ikke akkurat noen måneferd i strekning, og det er en reise jeg har gjort mange ganger før på skinner, med NSB – nei, unnskyld, Vy var det visst nå ja…

Min beskrivelse av buss for tog som et tvilsomt transporttilbud er det flere grunner til. En av dem er at det tar lenger tid, reisetiden øker ganske markant. Særlig ille er dette dersom man er så uheldig å måtte ta buss for tog fra Asker til Drammen i rushtiden om ettermiddagen, sånn rundt omkring firetiden (og vel så det).

71 kilometer = 3 timer

Selv opplevde jeg å tilbringe knapt en – 1 – time i kø ved Asker stasjon før jeg i det hele tatt var om bord i bussen. Det var varmt, en skikkelig god sommerdag, og under slike forhold fremmer ikke langvarig køståing noen lystighet hos de reisende; det var ganske lett å se…

Før jeg var fremme, var det gått knappe tre – 3 – timer for å tilbakelegge en strekning på beskjedne 71 kilometer.

Også på forsøk nr. 2 ble reisetiden faretruende nær tre timer, denne gang i motsatt retning.

En ting som bidrar til unødig tidsbruk, er at «det ikke er plass til disse bussene i Oslo sentrum lenger,» slik en Vy-ansatt forklarte – og henviste meg til T-bane til Brynseng, og buss til tog derfra til Ski – og vice versa.

Så langt dette med tid.

Ikke sikkerhetsbelter = ulovlig??

Så en annen ting jeg reagerer på. På strekningen Brynseng – Ski togstasjon var det på begge mine turer en stor leddbuss som kjørte oss. Fra Brynseng til Ski var det rundt 10 passasjerer, fra Ski til Brynseng bare seks fra start.

Det positive med dette var at ingen behøvde å stå. På minussiden et par ting, for eksempel at en håndfull passasjerer i en så stor buss umulig kan være særlig god økonomi.

Langt verre var det at leddbussen, som var beregnet på bytrafikk, ikke hadde sikkerhetsbelter. Likevel kjørte den på motorvei et godt stykke av strekningen, og det er vel strengt tatt ikke helt etter boka? Hvis jeg ikke tar feil, skal det være sikkerhetsbelter tilgjengelig – og i bruk – på busser som trafikkerer utenfor tettbygd strøk, for eksempel på motorveier med fartsgrense på 90 – 110 km/t.

Jeg lurer på hvordan ansvarsforholdene hadde vært, dersom en slik transport kom ut for en ulykke, og usikrede passasjerer kom alvorlig til skade? Og kanskje Vy tar regningen ved en eventuell beltekontroll med gebyr på 1.700 kroner til hver passasjer?

Vanvittig vedlikeholdskostnad

For meg var dette mest forbigående ergrelser ved å kaste bort unødig mye tid. Noe helt annet er det for alle som er avhengige av å bruke tog for eksempel til og fra jobb – at folk orker å leve med dette tullet år ut og år inn, er helt uforståelig for meg.

Det eneste formildende trekket jeg kan melde om, er blide og tålmodige NSB/Vy-ansatte som gjør sitt beste for å få til en så knirkefri avvikling av trafikken som mulig. Jeg blir oppriktig lei meg når jeg hører passasjerer skjelle ut disse, som bar gjør så godt de kan. Det er politikerne som skal skjelles ut, for å ha sviktet jernbanen grovt på rammebetingelser.

Infrastrukturen for tog her i landet er åpenbart i en helt elendig forfatning når sentrale deler av nettet må stenges ned rundt halvannen måned hver eneste sommer – i tillegg til ganske hyppige buss-for-tog runder ellers i året. Ting faller jo ned, og signalanleggene skal vi ikke en gang snakke om…

Et slikt vedlikeholdsbehov må koste enorme summer, hvert eneste år. Kanskje det er på tide å ta et krafttak en gang for alle, slik at vi kan nyte en punktlighet og regularitet vi i dag bare kan drømme om?

Eller er det slik i våre naboland også? Stenges togsystemet i Stockholmsområdet med en radius på 40-50 kilometer fra hovedstasjonen i halvannen måned hver sommer? Eller i København? Eller Helsingfors? Berlin, kanskje?

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar