Nye kinesiske bilmerker (les: elbil-merker) dukker for tiden opp med korte mellomrom. BYD er ett av dem, og Build Your Dream, som hele navnet lyder, er – og blir – langt fra det siste som kommer. Enda flere lurer like om hjørnet.
Av Frank Williksen
Det er RSA som importerer BYD, i tillegg til også kinesiske Maxus. Begge merker tilbyr både varebiler og personbiler. For RSA er denne elbil-satsingen – som også omfatter importansvar i flere land enn Norge – et viktig grep for å være med i tet også på elbil-markedet. I tillegg er det et ekstra bein til å stå på for importøren, som fortsatt lover satsing på biler med bensin- og dieselmotorer – Suzuki og Isuzu.
Den første BYD-modellen i salg i Norge, er BYD T3, en liten kassevogn med forhjulsdrift og en oppgitt rekkevidde på 275 km WLTP.
Kulde koster mye strøm
Jeg prøvde bilen i den verste kuldeperioden i januar, og det var en interessant erfaring. Etter å ha prøvekjørt det meste som tilbys av elbiler på det norske markedet visste jeg at vinteren ikke er elbilens yndlingsårstid. Likevel ble jeg overrasket over hvor kraftig kulda reduserte rekkevidden – og økte forbruket.
I løpet av noen få dager med seks korte turer i byen og like utenfor hadde jeg kjørt ca 54 kilometer. Samtidig var tilgjengelig rekkevidde redusert med 126 kilometer. Alt tyder på at de som snakker om opp til en halvering av rekkevidden i kaldt vintervær neppe overdriver.
Det er likevel viktig å ta med at siden det her handlet om bare korte turer med kald bil hver gang, så var nok driftsforholdene maksimalt ugunstige i utgangspunktet – med temperaturer som varierte mellom 8 og 14 minusgrader på dagtid, enda kaldere om natten.
Lettkjørt og hendig
Positivt for elbilen er at det blir fort varmt i førerhuset, og slik er det også i BYD T3. Det blir fort lunt og trivelig, og frontruten tines også fort av. Her lønner det seg absolutt å ofre noen minutter med isskrape, for ren tining med defrosteren koster fort noen få kilometer rekkevidde.
Min opplevelse av BYD T3 var ellers en svært lettkjørt og hendig varebil med god svingradius, og som i alle slike biler var sikten fra førerplass veldig god. Store og fine utvendige speil hjelper også her, og med vindu mot varerommet og i bakdørene er i tillegg det innvendige speilet til nytte.
Bak den gode manøvreringsevnen ligger selvsagt kompakte ytre mål: Lengde 4,46 m, bredde 1,72 m og høyde 1,88 m. Akselavstanden er for øvrig gode 2,73 m.
Skyvedør på begge sider
Elmotoren har en effekt på 100 kW (134 hk) og et dreiemoment på 180 Nm. Dette er absolutt tilstrekkelig for bilen, som har en egenvekt på 1.700 kg og en nyttelast på 645 kg. Tillatt vogntogvekt er for øvrig 2.620 kg. Varerommet har et volum på 3,5 kbm, og det er først og fremst som arbeidsbil for håndverkere BYD T3 utmerker seg som et interessant alternativ.
At bilen har skyvedør på begge sider er et pluss i denne sammenhengen, men dette gjør samtidig BYD T3 veldig egnet for lettere varetransport i byen. Varerommet har en dybde på 1.950 mm, mens høyden er 1.300 mm. Største bredde er 1.400 mm, noe som mellom hjulkassene reduseres til 1.216 mm
Opptil 33.720,- i støtte
Bilen har en oppgitt rekkevidde på 310/265 km, noe som må sies å være meget bra for en varebil som hovedsakelig vil kjøre kortere turer. Batteriet holder 50,3 kWh, og ladetid (AC) er oppgitt til 7,5 timer. Med DC hurtiglader oppgis en ladetid på 30 minutter fra 30 prosent til 80 prosent kapasitet. Dette kan selvsagt variere en god del, avhengig av ytre forhold, batteritemperatur mm.
Batteriet garanteres 8 år/160.000 km.
Inkludert vinterhjul, ladekabel og fargetillegg starter prisen for BYD T3 Max på kr. 372.720,-. Bilen uten disse tilleggene kan leveres fra 324.900 kroner, om det er interessant. Denne grunnmodellen har også minst støtte fra Enova, med kr. 14.592,-. For de to dyrere utgavene er støtten henholdsvis kr. 28.592,- eller 33.720,-.