C5 Aircross Hybrid: Sterk og rommelig ladbar Citroën-SUV

Citroen C5 Aircross Hyb 4
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Citroën har ikke hatt alt for mange suksesser å slå i bordet med de siste årene, men nå kommer en modell med potensial. Det handler om en ladbar SUV, en elektrifisert versjon av den vellykte C5 Aircross Hybrid modellen. Ladbar hybrid er et vinnerkonsept akkurat nå, så for Citroën er timingen meget gunstig.

Likevel må også bilen stemme, og det ser det ut til at denne gjør. C5 Aircross Hybrid har avgiftsgunstig elektrisk rekkevidde på 50 km, og en største effekt på 225 hk holder for de aller fleste. Med Citroëns spesielle fjæringssystem – Progressive Hydraulic Cushions – har bilen dessuten komfort som utvilsomt er på topp i klassen.

Instrumenteringen er absolutt annerledes; nesten litt minimalistisk.

Hydraulikk – og mye utstyr 

Systemet bruker hydraulikk til å sluke brå endringer i enden av fjæringens arbeidsområde. Dette skjer både når demperen presses sammen og når den strekkes ut, og sørger for god komfort uansett underlag. Dette systemet har samtlige modeller.

Det er også verdt å merke seg at C5 Aircross helt fra grunnmodellen har standard utstyr som parkeringssensorer foran og bak, ryggekamera, 8 tommers berøringsskjerm med navigasjon, 18 tommes hjul, aktiv filvarsler og appstyring av varme og lading.

Stort bagasjerom

Importøren venter likevel at de fleste kundene vil gå et steg opp til modellen Shine. Den koster 420.000 kroner mot grunnmodellens 390.000, men da får man med delskinn, el.justerbare komfortseter (8-veis), LED hovedlys og adaptiv cruise kontroll.

Batteriene er plassert under de individuelt justerbare baksetene. Bagasjeplassen kan justeres fra 460 til 600 liter, avhengig av bakseteplassering. Dette er romsligst i segmentet, ifølge importøren.

Å satse på en ladbar hybrid-utgave av C5 Aurcross SUV tror jeg er smart av Citroën.

Lavt snittforbruk, men…

Citroën C5 Aircross Hybrid har en drivlinje som består av en 1,6 liters bensinmotor med turbo og 180 hk, og en elmotor på 110 hk. Sammen leverer disse en systemeffekt på 225 hk, med et største dreiemoment på 360 Nm. Batteriet på 13,2 kW lades på under to timer via normalladetinntak på 7,4 kW. Oppgitt gjennomsnittsforbruk ved blandet kjøring er 0,18 l/mil, med et CO2-utslipp på 32 g/km.

Jeg minner om at det er noen forutsetninger som må oppfylles for å klare et slikt snittforbruk. Den første av disse er god ladedisiplin. Veldig viktig er det også at man ikke har alt for ofte og mange lange kjøreturer uten tilgang på lading.

Etter WLTP-normen kan altså Citroën C5 Aircross Hybrid kjøre opptil 50 km i hastigheter opptil 135 km/t. Funksjonen «ë-Save» gjør føreren i stand til å planlegge reisen med hensyn til når underveis utslippsfri kjøring skal skje.

Salget av den nye modellen starter i disse dager, og de første kundene får bilene sine like over sommeren.

Les også: Praktiske løsninger og god komfort i ny Citroën-SUV.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com