Cadillac – lang historie, fine biler

1920px-2019_Cadillac_CT6_Premium_Luxury,_front_8.28.19
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Du vet jo at Cadillac er flotte amerikanske biler med en gloriøs historie. Færre vet at navnet kom fra en fransk eventyrer som slo seg opp på spritsalg til urfolk …

Bildene er fra GM-arkivet, og viser ulike modeller av dette flotte merket.

Av Stein Bekkevold

Cadillac har navn etter en fransk by, og en eventyrer derfra. Og merket oppsto etter en tøff krangel mellom Henry Ford og pengefolkene bak ham, de ville styre mer enn Henry likte – og han ville kutte dem ut. Cadillac oppsto i restene av det første Henry Ford Co: Etterpå forlot Ford selskapet sammen med nøkkelpartnere i mars 1902.

Fords økonomer W. Murphy og L. Bowen ba da ingeniør H. M. Leland fra Leland & Falconer Co taksere anlegg og utstyr for avvikling. Men så overtalte Leland de to til å fortsette med biler, med Lelands velprøvde ensylinders motor. Et nytt selskap kalt Cadillac Automobile Co så dagens lys 22. august 1902; de gjorde om Ford-fabrikken i Detroit.

Toppen av luksus

Dagens Cadillac er en avdeling av General Motors (GM), og utvikler og bygger luksusbiler. De viktigste markedene er USA, Canada og Kina. Blene selges i ytterligere 34 land.

Historisk var Cadillac toppen av luksus, men merket møtte hard konkurranse fra BMW og Mercedes. Like fullt solgte Cadillac over 390 tusen biler i 2019, en rekord. De er blant de eldste merkene i verden, det fjerde eldste i USA etter Autocar Co (1897) og GMs Oldsmobile (1897) og Buick (1899).

Bilen fikk navn etter Antoine de la Mothe Cadillac (1658–1730), som grunnla Detroit. Cadillac-emblemet er basert på våpenskjoldet hans.

Elektrisk starter

Da GM kjøpte dem i 1909, var Cadillac allerede en av USAs beste luksusbiler. Topp presisjon på alle deler – delene var HELT like – tillot moderne serieproduksjon.

De lå teknisk alltid i forkant, og kom med nyheter vi nå ser som en selvfølge. De utviklet tre motorer, basert på en V8 som ble standard for USAs bilindustri.

Cadillac var den første amerikanske bil som vant Royal Automobile Clubs Dewar Trophy i pålitelighetsløp i 1908; dette skapte slagordet “Standard of the World”. De vant trofeet igjen i 1912 for elektrisk startermotor og lys som standard.

Cadillac

Antoine de la Mothe, æresborger av Cadillac (1658 – 1730), født Antoine Laumet, var fransk eventyrer i New France, som strakte seg fra Øst-Canada ned til Louisiana. Han var fangstmann, og handlet med alkohol og pelsverk, og fikk ulike posisjoner i kolonien.

I 1701 grunnla han Fort Pontchartrain du Détroit (som ble byen Detroit) og var kommandant der til 1710. Mellom 1710 og 1716 var han guvernør i Louisiana.

Hans viten om kysten av New England og Great Lakes ble høyt verdsatt av Frontenac, guvernør i New France, og Pontchartrain, minister for marinen. Dette ga ham mange utmerkelser. Jesuittene i Canada anklaget ham for å ødelegge indianerne med alkohol, og han ble fengslet i noen måneder i Quebec i 1704.

Les også: Pontiac – både bilmerke og høvdingtittel

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com