Det er 28. januar 1938. Rekordforsøk mellom Frankfurt og Darmstadt. Bildet av Rudolf Caracciola i W 125 er tatt ved flyplassen i Frankfurt.
Hvis du har trodd at høye hastigheter og fartsrekorder er noe som bare hører vår tid til, så smak litt på denne: 28. januar 1938, for 80 år siden, kjørte legendariske Rudolf Caracciola en Mercedes-Benz W 125 med 12-sylindret motor en kilometer med flying start på Autobahn mellom Frankfurt og Darmstadt (dagens A5) med en hastighet på 432,7 km/t!

Dette var en verdensrekord på offentlig vei som ble stående helt til i november i fjor. Da ble det satt ny rekord med 445,54 km/t, igjen med en Mercedes-Benz, men denne gang med nesten dobbelt så høy effekt som Caracciolas rekordbil hadde i 1938.
Og rekordbilen for 80 år siden, hvilken motor hadde den? Jo, en V12 med slagvolum 5577 cc. Da rekorden ble satt, hadde motoren en maks. effekt på ca. 765 hk (563 kW).
Bilen var ekstremt strømlinjet, og radiatoren lå i et bad på 48 liter vann med 5 kg is, for å eliminere den kraftige luftstrømmen gjennom radiatoren som ville ha økt luftmotstandskoeffisienten.

Senere nøyaktige målinger viste at W 125 hadde en luftmotstandskoeffisient på fantastiske Cd= 0.170 da rekorden ble satt-
Resultatet ble altså en fartsrekord som sto urørt i 79 år! Og det krevde nesten dobbelt så sterk motor å slå den…
En tragedie fulgte dessverre i kjølvannet av rekorden: Erkerivalen Auto Union gjorde et forsøk på å slå rekorden samme dag, men Bernd Rosemeyer omkom i forsøket, da en kastevind tok tak i bilen i toppfart og kastet den av veien.
Kort tid etterpå fikk verden andre ting å tenke på noen år fremover…
