Citroën E-C3: Kjører godt – koster lite

E-C3 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Artikkelen fortsetter etter annonsen

E-C3 er minsten fra Citroën – litt billigere enn den større og mer praktiske fetteren Opel Frontera. Vi snakker altså om en liten SUV, og denne er virkelig liten, med største lengde like over fire meter. Beskjedne ytre mål må nødvendigvis ha en pris. I E-C3s tilfelle er det både bagasjerom og bakseteplass dette går ut over.

Av Frank Williksen

Om vi fortsatt holder oss til Opel Frontera i samme familie (Stellantis), så er bagasjerommet i E-C3 hele 150 liter mindre – og bakseteplassen er også vesentlig snauere. Spesielt merkes det godt på beinplassen.

Hvor ble det av særpreget?

Å kjenne seg hjemme fra første øyeblikk når man kommer fra en Opel og setter seg inn i en Citroën, forteller mye om hvordan bilindustrien utvikler seg – eller som noen ville si: hvordan det går på ræva med de gamle guder!

For det som tidligere gjorde en Citroën til noe unikt og særpreget helt for seg selv, var jo nettopp den påfallende ulikheten med alle andre. Tenk bare på modeller som ID/DS, CX, XM – og til dels også GS, som vel avr den siste skikkelig annerledes Citroën’en …

Når jeg setter meg inn i e-C3 er jeg spent – helt til jeg får sett meg litt rundt. For hva finner jeg ikke: En midtkonsoll med girvelger, mobillader, koppholdere og parkeringsbrems som er helt identisk med den jeg nettopp forlot – i en Opel!

Eget design

Identiske er også bruk av fysisk nøkkel til start/stopp, og spakene på rattstammen som styrer lysfunksjoner og viskere/spyler. Bilen har dessuten lånt i-Cockpit konseptet fra storebror Peugeot, slik at man har et spesielt lite ratt, med instrumenter i underkant av frontruten; lesbare OVER rattringen. En veldig god løsning, som i alle fall gjør at jeg aldri savner head-up display. Men særlig originalt er det altså ikke.

Originalt er det at skjermen foran føreren i utgangspunktet bare viser batteriprosent – ikke rekkevidde i km (kanskje like godt?)

Dette sagt, så skal de i alle fall ha ros for at rattet er spesielt, og at hele dashborddesignet er Citroëns eget.

Utvannes

Forklaringen er selvfølgelig like enkel som den er logisk: Hvis et konglomerat som Stellantis skal ha noen mening – i alle fall økonomisk for de enkelte merkene under paraplyen – så må det selvsagt kunne være utstrakt felles bruk av deler og komponenter på tvers av merker og modeller.

Prisen for dette blir selvsagt at mye merkeidentitet utvannes. For eksempel at en Citroën ikke lenger er like særpreget og spesiell i forhold til andre bilmerker som tidligere.

Krefter og fremdrift

Citroën E-C3 har en elmotor som driver forhjulene med en effekt på 82 kW, eller ca. 113 hk. Girkasse er det ingen vits i å bruke tid på – enten går bilen forover (D) eller også går den bakover (R). Punktum.

Med en største effekt på 113 hk sier det seg selv at dette er ganske rolige greier. Bilen bruker 11 sekunder på å nå 100 km/t fra stillstand, og den gir seg når speedometeret viser 135 km/t. Moderate ytelser, altså, men absolutt tilstrekkelig, og E-C3 oppleves i vanlig kjøring som rimelig kvikk.

Rekkevidde og lading

Etter noen dagers bekjentskap er inntrykket at strømforbruket er på den lave siden av spekteret. Citroën oppgir selv en WLTP-rekkevidde på 320 kilometer fra batteriet på 44,2 kWt (brutto). Konstruktørene har altså valgt å prioritere rekkevidde ned til fordel for en langt lettere bil, ut fra en erkjennelse av at 320 kilometer å gå på er mer enn langt nok for de fleste, med lading hovedsakelig over natten hjemme.

Det er vanskelig å være uenig i dette, men det er dermed også sagt at dette ikke er bilen for den som ofte kjøer langt og er avhengig av å lade eksternt – til helt andre priser enn fra kontakten hjemme. Og må du lade ute, så skal det kunne gå på under halvtimen, under greie forhold.

Bak rattet

Som allerede nevnt: Fysisk bilnøkkel igjen, som i Opel Frontera. Et lite gjensyn med nær fortid, men slett ikke nødvendigvis noen ulempe. En smal skjerm er lesbar i underkant av frontruten, og over rattringen, med litt nøkkelinformasjon som for eksempel fart, gjenstående batteriprosent og utetemperatur.

Det meste som skal betjenes under kjøring, kan betjenes uten å gå via den midtplasserte skjermen – blant annet klimaanlegget.

Å kjøre

På veien er den lille Citroën-SUVen en god opplevelse. Den har langt fra det samme avanserte hydropneumatiske fjæringssystemet som Citroën var berømt for, men en «light»-løsning med det de selv kaller Progressive Hydraulic Cushions, eller komfortfjæring, fungerer faktisk bedre enn ventet.

Ellers må man leve med noe vei/hjulstøy, litt mer enn hva for eksempel Opel Frontera leverte – men klart mindre enn i et par andre småbiler jeg har kjørt.

Uansett er det en kjøreglad liten bil, som med sine svært kompakte ytre mål er smidigere enn de fleste der det er trangt om plassen.

Sum

Citroën e-C3 er og blir en småbil, noe som bekreftes tydelig når man saumfarer baksetet. Her er det klart mindre plass å gå på enn for eksempel i den større fetteren Opel Frontera.

Den gunstige prisen gir ikke rom for noen utstyrsorgie, men det man trenger er på plass – og heldigvis er det ikke veldig mye man må bruke skjermen for å betjene.

Den som jakter på en praktisk liten bil med gode kjøreegenskaper, og som sjelden behøver å hurtiglade langs veien, kan med fordel ta en nærmere titt på Citroën E-C3.

Noen tall

Motor: 82 kW – 113 hk. Dreiemoment 124 Nm

Rekkevidde WLTP: 320 km.

Batterikapasitet kWt: 44,2 kWh brutto.

Lading DC: Opptil 100 kW.

Ladetid, DC hurtiglading: ca. 26 minutter ved gunstige forhold.

Effekt normallading AC: 7,4 kW

Bagasjerom: 310 – 1200 l.

Tilhengervekt: 550 kg.

Lastekapasitet tak: 80 kg.

Lengde x bredde x høyde: 4,02 x 1,81 x 1,58

Akselavstand: 2,54 m

Egenvekt: 1.416 kg

Tillatt totalvekt: 1.910 kg

Nyttelast: 494 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 11 sekunder

Topphastighet: 135 km/t

Oppgitt forbruk: 1,71 – 1,74 kWt/mil

Rekkevidde: 320 km

Priser: Citroën E-C3 YOU fra 234.900 kroner, MAX (testbilen) fra 264.900 kroner.

Les også: Huskerdu T Roadster?

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com