Citroën Grand C4 Picasso – super seniorbil!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

C4 A

Jeg har vært innom flere gode seniorbiler allerede, og Citroën Grand C4 Picasso er et nytt verdig tilskudd til listen. Dette er Citroëns tilbud til bilkjøpere på jakt etter en funksjonell og praktisk flerbruksbil med god plass. I sin klasse er den en av de beste, noe det er flere gode grunner til:

Picasso har den ekstra høyden vi med årene setter stadig større pris på – kjekt med biler man fortsatt kan bevege seg inn i og ut av med verdigheten i behold!

Neppe noen slår Picasso på sikten fra førerplass. Meget smale vindusstolper bidrar effektivt til dette, og med en frontrute som strekker seg langt inn i taket har man både et svært vellykket designgrep og masse ekstra lys inn i bilen. Med panorama glasstak i tillegg blir det virkelig lyst og trivelig. Blir sollyset for kraftig, er det jo bare å bruke gardin for å dekke glasstaket – og redusere høyden på frontruten til det normale ved å trekke innertaket frem og ned.

C4 B

7-seteren har glimrende innvendige plassforhold, med alternative seteløsninger og flere lure smårom til bortlegging av ting man ikke ønsker skal ligge synlig. Brukt som 5-seter har Grand C4 Picasso et enormt bagasjerom, men selvsagt blir det mer beskjedent når de to bakerste setene skal brukes. Og det skal de ofte, i alle fall hvis barnebarn er med på turen – ekstra stas å sitte helt bakerst.

C4 D

Med den gode sikten er mye gjort for å lette sjåførens hverdag. Førerplassen har også andre fordeler å by på. I påkostet utgave har førersetet ikke bare varme, men også ventilasjon og massasjefunksjon.

Citroëns C4 Picasso-modeller har beholdt løsningen med midtplassert instrumentbord på toppen av dashbordet. Ikke alle har lyktes med dette, men C4-utgaven er faktisk meget bra – også fordi man med dagens teknologi kan velge en rekke alternative visningsmodus – inkludert navigasjon/kartvisning. Veldig bra!

C4 C

Bilen jeg prøvde, var toppversjonen av Grand C4 Picasso. Det betyr – som det vel allerede har fremgått – en meget godt utstyrt bil. Det betyr også en sterk og lite tørst dieselmotor med 150 hk (selvsagt Euro 6), automatgir og et veldig oppdatert infotainmentsystem.

Og så gir Citroën Grand C4 Picasso nok et behagelig eksempel på at fransk komfort slett ikke er så dumt…

Pris? Den prøvekjørte toppmodellen kommer på ca. 430 000 kroner, noe det absolutt er lov å kalle mye bil for pengene. Og trenger man ikke alt utstyr, eller fullt så stor motor, så er bilen tilgjengelig fra langt ned på 300 000-tallet.

Dessuten finnes jo alltids den kortere og mer kompakte C4 Picasso, som både koster mindre og er stor nok for de fleste. Hvis man altså ikke MÅ ha de to ekstra setene helt akterut.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com