Teknisk direktør i P4, Hans Petter Danielsen, er en av veldig mange som har kommentert innlegget mitt om DAB forleden. Jeg lar ham få ordet til en klargjøring fra utbyggernes side som sikkert vil interessere mange:
”Det er leit at du har slike erfaringer. Vi (dvs P4, NRK, Norkring m.fl.) som jobber med utbyggingen av, og overgangen til DAB bruker masse tid og ressurser på å gjøre vårt beste for at nettene skal fungere bra, og er derfor veldig interesserte i opplevelser som tyder på det motsatte.
Våre folk har reist flere titusen km rundt i Norge for å verifisere at nettet fungerer som planlagt. Selv har jeg kjørt bil med DAB i veldig mange år, og flere av de strekningene du har dårlige erfaringer med, uten problemer.
Vi er veldig interesserte i å komme til bunns i årsaken til din dårlige opplevelse. Du sier ikke hvilke kanaler du lyttet til, men ut fra beskrivelsen er det grunn til å anta at det i stor grad er en eller flere NRK kanaler.
Jeg har snakket med NRK om dine opplevelser. NRK gjør en endring i nettet på de klokkeslettene du mistet nyheter. Dette har med NRKs bytte mellom distriktsprogram og riksprogram å gjøre, og blir gjort på korrekt vis iht til DAB-standarden. Det har imidlertid vist seg at noen få radioer i markedet ikke håndterer dette riktig; at det faktisk er en feil/mangel i dem. I et par tilfeller NRK vet om, er dette blitt ordnet av leverandøren med en programvareoppdatering. Vi anbefaler deg å ta opp saken med din bilforhandler siden det er svært sannsynlig at feilen ligger i bilradioen, og at de kan oppgradere den.
Når det gjelder din av/på opplevelse i ulike områder, skyldes dette sannsynligvis at bilradioen ikke velger riktig frekvens for det området du er i.
NRKs sendernett er delt opp i sju regioner og frekvenser i landet. F. eks. fra Lierbyen til Sundvollen må radioen skifte frekvens. Gjør den ikke det, får du av/på effekten fordi du egentlig er utenfor dekningsområdet for den frekvensen du hadde i Lierbyen. Denne funksjonen heter Service Following, men har fått ulike navn i ulike radioer, for eksempel DAB-DAB, Kanalforfølgelse, Service linking e.l. Sannsynligvis er denne funksjonen avslått, men kan slås på.
Til info sender vi i P4-gruppen våre kanaler (P4, P5, P6, P7, P8, NRJ) på det riksdekkende nettet som benytter en og samme frekvens i hele landet, og da er det ikke behov for Service Following funksjonen. Såvidt jeg kan se på de turene du har beskrevet er det dekning, og du burde ha mottak uten hull hele veien, evt bortsett fra de tunnelene Vegvesenet ikke har fått klar ennå, men som blir klare i år.
Håper dette er til nytte og at du vil få en bedre radioopplevelse med alle de nye kanalene i fremtiden, uten av-på effekten. Ikke et vondt ord om kliss nye Mercedes CLA SB, men det er sannsynlig at den på dette punktet kan bli, og sannsynligvis egentlig er, enda bedre. Om antakelsen er riktig vil det overraske meg om ikke forhandler/importør ønsker å få orden på dette snarest.
Vår nyhetsredaktør har nettopp en MB CLA. Han rapporterer at han opplever radioen i den som veldig god, og at den skifter frekvens uten problemer, han har aldri opplevd at den ikke leverer signal. Dette tyder på at Service Following egentlig fungerer bra i CLA.
Det er nok ikke særlig tvil om at bilens Service Following (som minner om det som på FM heter RDS-AF) ikke var aktivert. Det var forøvrig et betydelig problem i mange år etter FM RDS-AF introduksjonen at mange ikke aktiverte den funksjonen, eller at mottakerne gjorde en ganske dårlig jobb med å finne frekvenser. Men etter hvert som folk ble vant til det nye, og produsentene laget bedre radioer, ordnet det seg stort sett i løpet av noen år.
Slik jeg opplever reiseruten din er det dekning hele veien, og at CLA har en god radio vet vi som sagt fra andre. Dersom du har tilsvarende opplevelse med andre biler er det sannsynligvis samme forklaring. Det kjenner vi til i mange tilfeller.
Hvorfor funksjonen (Service Following og lignende) ikke er aktiv i utgangspunktet må nesten billeverandøren svare på, det er varierende fra merke til merke.
Ofte må man dessverre inn flere nivåer ned i menyer for å finne dette. I tillegg har ulike produsenter valgt ulike, egne navn på funksjonen. Volvo har f.eks. valgt å kalle det “kanalforfølgelse”!
Ofte er det et valg for DAB-FM, og et annet for DAB-DAB. Manualen bør si noe om dette, evt bilselgeren.
Digitalradio Norge jobber forøvrig med å lage videoer som viser dette for de mest solgte bilene, siden produsentene ofte har gjort dette og søking så kryptisk. Tror dette ikke er så langt unna, skriver Danielsen.
Selv takker jeg for en grundig og grei tilbakemelding. Andre synspunkter?