En god, gammel venn (som ikke lenger er blant oss) hadde fargerike måter å uttrykke frustrasjon på. En av de mer minnerike, opplevde jeg flere ganger: ”Nå er jeg så forbanna, Frank, at jeg kunne knekke hasselnøtter med rumpeballene!”
Berettigelsen av å bruke uttrykket kunne nok variere; min venn var tidvis lett antent.
Uttrykket speiler likevel for tiden ganske godt mine følelser omkring DAB, på flere nivåer – for det første hva jeg opplever å få i forhold til hva som er lovet, dernest hva slags svar jeg – og andre – har fått når vi har tillatt oss å sette noen spørsmålstegn ved det nye systemets fortreffelighet.
For å ta det første først, så er det nå ikke lenge til FM stenges også i mitt distrikt. NRK-kanalene blir borte fra 26.april, P4, Radio Norge og lokalradio fra 16. juni. I nærmeste nabolag, Oslo og Akershus venter man med slukking til henholdsvis 20. september (NRK-kanalene) og 8. desember (resten).
Jeg kjører ofte strekningen Oslo-Drammen, og har nøyaktig den samme opplevelsen her nå, som jeg har beskrevet tidligere: I Drammen, spesielt langs elvebredden, faser mottakelsen helt ut eller nesten helt (volumet synker til nær null) – og blir borte i korte perioder.
På E18 gjennom Asker, spesielt fra Drengsrud til påkjøringsrampe fra Asker sentrum, er det ”av-og-på radio” som gjelder: Så hører man noen få ord; så er det stille noen få eller noen flere sekunder før man igjen får et bruddstykke av en setning, eventuelt noen strofer fra et musikkinnslag. I begge tilfeller er selvsagt dette utrolig irriterende, ikke minst når man prøver å få med seg en nyhetssending sammenhengende…
På strekningen for øvrig fungerer DAB fint, men det synes jeg er til liten trøst – med FM var radiomottak Oslo-Drammen uten avbrudd… Asker er jo heller ikke noen avsidesliggende og spredt befolket fjellbygd, og det gir ikke mye tillit når systemet ennå ikke fungerer stabilt i landets mest tettbefolkete område.
Merk at mine opplevelser uten unntak skriver seg fra en rekke splitter nye bilmodeller av forskjellige merker og i forskjellige prisklasser, men med det til felles at de alle har fabrikkmontert DAB+-mottaker. Mye av det samme skjer i dem alle, og jeg har fått de samme bruddene i en Audi som i en Suzuki; i en Nissan som i en BMW.
Jeg har flere ganger uttrykt meg svært skeptisk til DAB-dekning og signalkvalitet, men sluttet etter hvert med dette. Jeg var grundig lei av ”hakk-i-plata-svar” som i all hovedsak plasserte ansvaret for DAB-problemer på ”brukerfeil”, stadige anbefalinger om å få sjekket bilens radio – og lange utredninger om 99,7 prosent dekning av befolkningen, og titusenvis av test-kilometere uten problemer. Ganske arrogant, og fullstendig uten en gang en antydning til evne til å gå litt i seg selv.
Vi hører nå stadig mer om hvordan DAB oppleves der FM allerede er slukket, blant annet har nyttetransporten levert til dels sterke synspunkter.
Nå kan vi imidlertid mene akkurat hva vi vil; DAB har vi fått enten vi ville ha det eller ikke.
Så får vi jo bare leve i håpet om bedre tider, med stabil signalkvalitet etter hvert også på det sentrale østlands-området…