Bildet: Det finnes mange forskjellige DAB-adaptere tilgjengelig for å få DAB-mottak i eksisterende tradisjonelt anlegg.
Etter planen skal vårt velkjente FM-bånd slukkes fra 1. januar 2017, og vi skal alle leve så mye lykkeligere med DAB… Dessverre er det pr. i dag mye som tyder på at ganske mange vil bli lite lykkelige med sin nye DAB-tilværelse i bilen. Ja, ute i distriktene er det nok alt for mange som ikke vil nyte særlig godt av dette fremragende fremskrittet i det hele tatt.
Det siste var sagt med tung ironi. Det er å håpe at man besinner seg, og utsetter slukkingen av FM-båndet noen år til. Slik jeg opplever DAB-nettet i dag, så er dette ikke i nærheten av å være godt nok utbygd til å skulle erstatte FM hundre prosent fra kommende årsskifte.
Vi skriver nå allerede slutten av april. Her er min DAB-oppsummering pr. i dag (og jeg er absolutt DAB-tilhenger, ikke minst fordi jeg slipper all skurring og knitring, og får et bredere kanaltilbud):
– Jeg kan ennå ikke huske å ha kjørt gjennom en tunnel der DAB-mottaket var stabilt godt hele veien gjennom
– Selv i en så stor by som Drammen er det mer enn nok av ”hvite felter”, der jeg får opp det irriterende ”No signal” på displayet
– I Asker, som vel ikke er mindre sentralt, er det også relativt lange ”DAB-frie” soner langs R18, der alt blir stille fra radioen
– Strekningen Drammen – Trondheim er også mer enn godt forsynt med ”No signal”-strekninger
Jeg får inntrykk av at det nærmest handler om liv eller død at DAB overtar helt for FM fra 01.01.2017. Man kan lett få inntrykk av at her er det noen som har det særdeles travelt for at man igjen skal kunne slå seg på brystet med at ”Norge var først”.
Hva er så galt med å ta seg tid til å ha tilfredsstillende dekning på plass med nytt system før man kvitter seg med det gamle??