Dagens pickup er mer enn bare en liten lastebil

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

isuzu-3

For mange er en pickup fortsatt bare en robust liten lastebil som passer best i anleggsdrift. Veldig feil – dagens pickup-modeller kan mye mer, og kan være et aktuelt alternativ som privatbil. Spesielt kanskje for dem som har et aktivt hytteliv til fjells, og som ikke har behov for mer enn to sitteplasser.

Da er pickup’en varebilregistrert med de avgiftsmessige fordelene dette gir. Samtidig har man et hav av plass til alskens remedier man av og til må medbringe på hytteturen – det er alltid noe…

Og skal du ha denne biltypen som 5-seter blir prisen straks en helt annen.

Vi tok forleden en hyttetur med en Isuzu D-Max Magnum. Isuzu var Norges mest solgte pickup i 2015, og har holdt koken godt i år også. Etter tur/retur Drammen-Fyresdal, og diverse lokalkjøring med gammelt shingeltak til avfallsplassen, er det lett å forstå populariteten denne modellen har.

Bilen gir overraskende bra langturkomfort for to voksne med litt bagasje, også på de svingete og delvis veldig smale veiene vi har på denne turen, spesielt vestover etter Sauland. Setene er bra, og prøvebilen hadde også automatisk klimaanlegg, navigasjon og litt annet utstyr som ellers er mest vanlig i personbiler.

At den er høy og grei å gå inn og ut av er en fordel, i likhet med firehjulsdriften. Høy bakkeklaring er selvsagt et stort pluss når man gir seg i kast med de trangeste og mest humpete skogsbilveiene.

isuzu-1

Og: Stiv som den er, har hekken en tendens til å bli litt vel lett uten lass. Stabiliteten ble faktisk kraftig forbedret når vi fikk på 500-600 kg gammel shingel – roligere fjæringsbevegelser og mye bedre å kjøre.

Dieselmotoren med 163 hk var mer enn sterk nok for bilen, men kreftene kommer godt med hvis man skal utnytte hengervekten opptil 3500 kg fullt ut. Forbruket vårt på turen endte litt over 0,9 l/mil, litt høyere enn det fabrikken oppgir for blandet kjøring.

Ellers: Bilen ser mindre ut enn den faktisk er, og den er lettkjørt og snill å hanskes med.

Prisen for bilen vi prøvde var knapt 420 000 kroner, men Suzuki D-Max starter et godt stykke under dette prismessig – prøvebilen var ekstra velutstyrt, og det har selvsagt en pris.

isuzu-4

Men er behovet ”hyttebil”, så er dette absolutt et alternativ.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com