Den store nordkalott-turen med ”innfødt nordbo”

Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

DSC_0121

”Hva om vi gjorde en skikkelig roadtrip nordover,” ytret bror min på slutten av november i fjor.

”Så kan vi utfordre både vær, føre, og elementer generelt – og, ikke minst oss selv. Nord-Norge i slutten av februar kan være en tøff øvelse,” la han til.

Og slik ble det. Vi forberedte oss på det verste; stengte veier, vogntog på kryss og tvers, kolonnekjøring, snøstorm og jeg vet ikke hva… Bra bil skaffet vi også, Volvo stilte opp med sin suksess-SUV XC60, og selvsagt var det ikke en hvilken som helst versjon: Her var det 190 hk diesel, lyst og fagert skinninteriør, skinntrukket dashbord med vakre pyntesømmer og ellers utstyr som det sømmer seg en bil med en prislapp pålydende drøyt 850 000 kroner. Da er også alt ekstrautstyret medregnet, så det så…

Firehjulsdrift og piggfrie SUV-dekk fra Michelin, og vi følte oss klare for start.

DSC_0140Vi la ut fra Levanger en lett overskyet fredag morgen, med Narvik som første delmål; rundt 850 kilometer nordover, og stålsatte oss for en tøff øvelse og en særdeles lang dag. Men allerede på Snåsa brøt solen gjennom skydekket, og jo lenger nordover vi kom, jo blåere ble himmelen. Kaldt var det, men her var ingen hindringer, ingen snøbyger, ingen kolonnekjøring. Snø var det masse av, men den lå aldeles stille, og stort sett utenfor kjørebanen.

Lå stille gjorde også et betydelig antall elg vi så underveis. Men både single og par lå stort sett og badeet i vintersol, med lite bekymring for hva som beveget seg på veien.

DSC_0171Og så var det utrolig mye vakker natur – og utrolig mye dårlig vei. Dessverre er E6 – selve hovedåren sør-nord her i landet – fortsatt på lange strekninger som en dårlig kjerrevei i forhold til hva Europavei-statusen burde tilsi.

DSC_0206

Svingene står i kø, kneiker og små og større bakker avløser hverandre. Og så er det smalt. Så smalt at vi noen ganger var positivt overrasket over at møter med vogntog og semitrailere faktisk gikk bra.

Bedagelig gjennomsnittsfart ga ekstra tid til å nyte de utrolig flotte omgivelsene, og vi ser jo at veien sakte, og forhåpentligvis sikkert, blir litt bedre. Korte strekninger nærmer seg nå bra standard, men alt for mye står ennå igjen, dessverre.

DSC_0224

Kanskje Solvik-Olsen må ta seg en E6-tur til?

13 timer var vi underveis før vi klokket inn på utmerkede nye Scandic Hotel i Narvik. Det inkluderte også en iskald, men likevel flott foto-seanse på Saltfjellet, som sjelden viser seg fra en slik side vinterstid…

DSC_0229

Neste etappe er Narvik-Hammerfest. Kommer snart utfordringene??

 

Kjøreturen til Nordkalotten er delvis sponset av Volvo.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com