DKW – Dampf Kraft Wagen

1920px-2007-06-16_Auto_Union_1000_(Frontpartie)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Artikkelen fortsetter etter annonsen

Ja, tysk er et strikst språk, men de kan også lage moro med det, DKW ble også kalt Das Kleine Wunder – det lille mirakel. Her litt bakgrunn.

Alle bilder er fra DKW og viser designutviklingen; under skallene lå det mye spennende og for den tiden moderne teknologi – men kroken på døra ble totakteren … Den rundere modellen er den siste, og det var en riktig fin bil – vi sjekket de direkte-importerte, på vegne av Statens Bilsakkyndige på tidlig 1960-tall ….

Av Stein Bekkevold

DKW ble også kalt Deutsche Kinder-Wagen – «tysk barnebil». Noen aviser kalte den Das-Kleine-Wunder, «det lille vidunderet» eller Des-Knaben-Wunsch, «guttens ønske» – da de bygde leketøys totaktsmotorer.

DKW ble raskt et kjent tysk bil- og motorsykkelmerke. Og var en av de fire som dannet Auto Union i 1932 – og ble stamfar til dagens Audi.

Starten

I 1916 grunnla den danske ingeniør Jørgen S Rasmussen en fabrikk i Zschopau, Sachsen, Tyskland, for å lage damputstyr. Samtidig ville han bygge en dampbil, DKW.

Det gikk skeis, så senere kom han med en to-takt lekemotor – i 1919, Des Knaben Wunsch – «guttens ønske». Han satte en variant av denne i en motorsykkel, og kalte den Das Kleine Wunder – «det lille vidunderet» – og på slutten av 1920-tallet var DKW blitt verdens største motorsykkelprodusent…

Brasil og Argentina

I september 1924 kjøpte de Slaby-Beringer og reddet dem fra hyperinflasjon – da et vanlig kneippbrød kostet 1 mill Mark. R Slaby ble sjefingeniør. I 1932 fusjonerte DKW med Audi, Horch og Wanderer og ble Auto Union.

Etter 2. verdenskrig flyttet de til Vest-Tyskland. Auto Union ble et Daimler-Benz-selskap i 1957, og ble kjøpt av VW i 1964. Den siste tyskbygde DKW var F102, og så stoppet alt – i 1966.

Etterfølgeren var en firetakter kalt F103, den ble solgt som Audi.

DKW ble bygget på lisens i Brasil og Argentina til 1969.

To-takt

DKW ble bygget fra 1928 til 1966, bortsett fra under 2. verdenskrig. De hadde alltid totaktsmotorer, grunnleggende for posisjonen på slutten av 1920-tallet da de var verdens største på motorsykler.

Den første DKW bilen, den lille og uferdige Typ P, kom 7. mai 1928 og ble bygget i Spandau, først som roadster og så som stilig sportsbil helt til 1931.

Viktigere var en serie rimelige biler bygget i Zwickau – i anlegget de overtok i 1928 da DKW ble største eier i Audi Werke AG. Modellene F1 til F8 (F for Front) kom mellom 1931 og 1942, med senere varianter i 1945.

Disse var de første volumbilene i Europa med forhjulsdrift, og hadde tverrstilte tosylinders totaktere. De var på 584 eller 692 cm3; effekten var 15 hk + og fra 1931 kunne du få 18 eller 20 hk. De hadde generator som fungerte som starter, rett på veivakselen – Dynastart.

Egentlig V6

DKW fra Zwickau ble bygget i 218 000 enheter mellom 1931 og 1942. De fleste ble solgt på hjemmemarkedet, og over 85 % – på 1930-tallet – var de små i F-serien.

DKW tok 2. plass i tysk bilsalg i 1934, nesten 190 tusen av alt solgt mellom 1931 og 1938, det ble16 % av markedet. Mellom 1929 og 1940 laget de en glemt, men teknisk spennende serie bakhjulsdrevne biler kalt Schwebeklasse og Sonderklasse – med to-takts V4-motorer.De var enliters, senere på 1100 cm3. Motorene hadde to ekstra sylindre for tvungen induksjon, så de var vel egentlig V6-motorer, men uten tennplugger på det fremre sylinderparet. Du snakker!

Også i Saab

I 1939 kom den første tresylinders totakter på 900 cm3 og 30 hk. Med «strømlinjet» form klarte bilen 115 km/t. Den gikk i produksjon etter 2. verdenskrig, først som IFA F9 (så Wartburg) i Zwickau i Øst-Tyskland, og like etter som DKW fra Düsseldorf – kalt 3=6 eller F91. Og DKW-motorer putret jo rundt i Saab 92/93 i mange år helt fra 1947.

Totakteren døde

Da Auto Union lå i Sachsen – i «arbeider- og bondeparadiset» DDR – tok det tid før de fikk omgruppert seg, etter krigen; Partiet måtte angstbitt kontrollere hver detalj.

Selskapet het i Vest-Tyskland Auto Union GmbH og var reservedels-leverandør men snart kom de med RT 125 motorsykkel og en ny varebil, Schnellaster F800.

Den første produksjonslinjen lå i Düsseldorf, og den første bilen var en F89 med karosseri fra førkrigs prototyp F9 – og den tosylinders totakteren fra den siste F8.

Totakteren døde så fort myndigheter og andre for alvor begynte å tenke utslipp og miljø.

Og dett var dett …

Les også: Wanderer – flotte og borte

  • Arkiv

  • «Williksen leverer en uforglemmelig reise gjennom bilens gullalder!
    (Ytringen)

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com