DS7 Crossback: Fransk innertier!

DS7 1-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

DS7 var en bil mange snudde seg etter på vår Trøndelags-turné.

Blant sommerens hyggeligste overraskelser bokfører jeg ny DS7; ny modell fra nytt bilmerke. For å starte med en tyvtitt på konklusjonen: Hadde jeg vært ute etter ny bil nå, ville denne stått VELDIG høyt på ønskelista.

Og gjerne med nettopp denne 225 hk sterke bensinmotoren. Her snakker vi om en virkelig hyggelig kjøreopplevelse, og mer enn 2.000 kilometer unnagjort på fem dager gir jo «solid grunnlag for egne meninger», om Aftenposten tilgir sitatet.

Det er flere sterke grunner til ovasjonene: Stor og rommelig bil med masse plass til både passasjerer og bagasje, sterk og arbeidsvillig motor med lavt forbruk, høy komfort – og en pris som bare kan kalles gunstig.

Det blir stor kjøreglede av sånt!

DS – blir det et landeveiens adelsmerke, i et tøft marked med mange sterke premium-modeller?

Firehjulsdrift kommer

DS7 Crossback er flaggskipet fra det meget unge bilmerket DS, som sprang ut av Citroën, og nå er en selvstendig del av PSA-konsernet, i likhet med Peugeot, Citroën og  Opel.

Bilen er en utpreget SUV-type, med alle biltypens fordeler når det gjelder høyde, siktforhold, innvendig volum og bakkeklaring. Dessverre mangler firehjulsdrift, som naturlig forventes av en slik bil. Dette er det største (og nesten eneste) minuset ved de to fossile modellene som tilbys i Norge nå – 225 hk bensin og 180 hk diesel.

Firehjulsdrift blir imidlertid tilgjengelig neste år, i en ny hybridversjon – E-Tense 4×4. Denne vil ha en systemeffekt på 300 hk, el-rekkevidde på 60 kilometer og flere kjøremodus – inkludert firehjulsdrift.

Inntil da handler det altså om rene bensin- og dieselmodeller, men disse er avgjort ikke til å kimse av!

Stor og rommelig

DS7 Crossback hører hjemme blant de store SUV-ene på markedet. Bilen er 4,57 m lang, 1,91 m bred og 1,62 m høy. Akselavstand på knappe 2,74 m plasserer hjulene godt ut mot hjørnene, med korte overheng både foran og bak.

Plassforholdene inne i bilen er rause, også i baksetet, og DS7 kan dessuten skilte med et bagasjerom bare få slår: 555 liter, som kan økes til maksimalt 1752 liter med baksetene nedfelt.

I dette baksetet skal det virkelig noe til for å klage på plassen!

Det store soltaket/glasstaket gjør kupéen ekstra lys og luftig, og forsterker inntrykket av volum og romslighet.

Råsterk og arbeidsvillig bensinmotor

DS7 Crossback PureTech 225 har en 1,6 liters bensinmotor med største effekt 225 hk og et dreiemoment på meget pene 300 Nm. Jeg vurderer motoren som en av bilens aller sterkeste sider. Ikke bare er den akselerasjonssterk og har høy toppfart, den har også glimrende forbikjøringsegenskaper – også i kjøremodus «Normal».

For selvsagt kan du skifte mellom flere forskjellige kjøremodus i DS7, fra Sport til Eco via Normal og Comfort. Selv valgte jeg det aller meste av min tid med bilen å beholde «Normal», fordi jeg synes dette ga den beste kjøreopplevelsen for min del.

Går billig!

Et hyggelig ekstra pluss var bensinforbruket. I løpet av noe over 2.000 kilometer, blant annet atskillige mil på smale, svingete bygdeveier i kupert kystterreng i Nord-Trøndelag, endte jeg med et samlet gjennomsnittsforbruk på 0,59 l/mil. Importøren oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,58 l/mil, og så nær oppgitt forbruk kan jeg nesten ikke huske sist jeg var!

Hadde jeg valgt Eco-modus, burde jeg teoretisk ha kommet enda lavere, men i dette modus synes jeg kjøreopplevelsen ble såpass redusert at jeg valgte den bort.

I Sport er det mer «hu hei, hvor det går», med merkbart strammere styring og understell, og tidligere nedgiring, med kjøreegenskaper på meget bra nivå.

Hver sin smak!

Bagasjerommet er blant de største i klassen.

Fransk komfort

Skulle jeg derimot prioritere opp komforten et ekstra hakk, og velge Comfort, gjør DS7 virkelig ikke skam på begrepet «fransk komfort».

En viktig bidragsyter til bilens suverene komfort er DS Active Scan Suspension adaptivt understell, som rett og slett er et kamera- og sensorsystem koblet til hjulopphengene via en styreenhet som virker individuelt på hvert hjul, og som «forutser» behov for fastere eller mykere fjæring i sanntid.

Systemet fungerte prikkfritt, og sammen med et svært hyggelig innvendig støynivå er dette en kupé til å trives lenge i!

På vei mot selvkjøring

DS7 Crossback PureTech 225 tar også et godt steg i retning autonom kjøring med DS Connected Pilot. Systemet regulerer både hastighet og avstand til bilen foran, og holder bilen korrekt i kjørefilen. Funksjonen er aktiv i hastigheter opp til 180 km/t, og styrer fasene frem til komplett stopp og ny start av bilen i tillegg til fart og kurs.

Fin førerplass

Foreløpig synes i alle fall jeg det er greit å kjøre selv, ikke minst når den aktuelle bilen har så mye kjøreglede å tilby. En viktig forutsetning da, er en god førerplass, og det har DS7 – på et par innvendinger nær.

For å ta det viktigste først, så er bilens førersete rett og slett utmerket, med alle nødvendige justeringsmuligheter for å finne «sin» spesielle kjørestilling.

Sikten er også svært bra i alle retninger, og et supert ryggekamera – supplert med 360 grader kamera i prøvebilen – legger godt til rette for lettvint manøvrering også i revers.

Førerplassen var til å bli veldig glad i, på et par mindre minus nær.

360 grader kamera er ekstrautstyr. Sammen med dette kommer også night vision, som i mørke «ser» fotgjengere eller dyr på en avstand opptil 100 meter.

Spesiell instrumentering

En lang rekke funksjoner styres komfortabelt via den store og trykkfølsomme berøringsskjermen midt på dashbordet.

Instrumenteringen er svært spesiell, og igjen kan man velge mellom flere visningsalternativer – fra minimal night vision modus som nesten bare viser hastighet, til mer normalt informasjonsomfang med fart, turtall, temperatur mm.

Designet er å sammenligne med et kvadrat som står på den ene spissen; helt annerledes enn alt annet jeg har sett av slike løsninger.

Men det funker.

Det som trekker litt ned, er betjeningsknappene som er nedsenket i hver sin side av midtkonsollen. Lesbarheten på disse er tilnærmet null, men selvsagt lærer man fort hva som er hva når man kjører bilen daglig.

Veldig bra berøringsskjerm av god størrelse. Men rekken med knapper i underkant har svært dårlig lesbarhet av symbolene i dagslys – og særlig i solskinn.

Også rekken med knapper i underkant av den store skjermen har dårlig lesbarhet i dagslys, spesielt når sola skinner. Her har DS-fabrikken et svært nærliggende forbedringspotensial ved første oppgradering av modellen!

Pris som overrasker positivt

I tillegg til alt som er sagt om bilens størrelse og innvendige plass, motoreffekt, veiegenskaper og spennende teknologi, så er den også særdeles godt utstyrt – selv i standard utgave.

Slik er grunnversjonen av instrumentene i DS7.

Instrumentbordet i navigasjons-modus.

Jeg skal ikke trette leseren unødig med den lange lista over standard utstyr, men nevner i alle fall disse høydepunktene:  Tretthetsvarsler (og en ganske ivrig en!), kollisjonsvarsler, adaptive Active LED vision lys, skiltgjenkjenning og varsling, Active Safety Brake (0-140 km/t), DS Connected Pilot, adaptivt understell, el.justering av bakseterygg, ventilasjon i forseter, klimastyring i baksetet, oppdatering av GPS-kartverk fire ganger årlig i hele bilens levetid og automatisk nødoppringning DS Connect.

Så langt er prisen fra kr. 540.000,-.

Prøvebilen hadde i tillegg bl.a. 8-punkts massasje i forsetene, Night vision og 360 grader kamera, håndfri elektrisk bakluke med fotsensor og ekstra påkostet lydanlegg.

Da ender prisen for denne bilen på pene kr. 594.000,- – absolutt hørbart, og definitivt konkurransedyktig!

Stilren hekk uten unødig staffasje og jåleri.

Kort om DS7 Crossback PureTech 225:

Motor: 1,6 liter 4-sylindret bensinmotor. 225 hk. Maks. dreiemoment 300 Nm v/1900 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift. 8-trinns automatgirkasse. ESP, ASR. Fotgjengergjenkjenning. Nødbremssystem. DS Connect Pilot for autonom kjøring. Aktiv filskifte og blindsonevarsler.

Egenvekt: 1.500 kg.

Tillatt totalvekt: 2.050 kg.

Tilhengervekt m/brems: 1.500 kg.

Bagasjerom: 555 – 1.752 liter.

Lengde x bredde x høyde: 4,57 x 1,91 x 1,62 cm.

Akselavstand: 2,74 m.

Bakkeklaring: 22 cm.

Akselerasjon, 0-100 km/t: 8,3 sekunder.

Toppfart: 227 km/t.

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,58 l/mil (oppgitt) – 0,59 l/mil (oppnådd).

CO2-utslipp: 134 g/km.

Pris, prøvebil som beskrevet: Kr. 594.000,-. DS7 Crosback PureTech 225 fra kr. 540.000,-.

Les også: C3 AirCross:Citroen-særpreget er tilbake!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com