Du kan ta vårpussen selv …

Ford Focus ST 2019
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Det er snart vår, påske, og puss og stell av bil frister. Selv om det nok er lurt å la en proff bilpleier vaske og vokse, kan vi jo av og til gjøre det selv. Men det er viktige ting å tenke på med vårpussen.

Bildet øverst: Ikke mye slår en godt vasket og grundig polert bil. Som denne godt beskyttede, skinnende Ford Focus. Din dyre bil tåler bedre alt det fæle som vår-miljøet kaster på den – salt og sand og grus og alt… (Foto: Ford)

Av Stein Bekkevold

Først

Bruk mildt såpevann og vask godt, før voksing. Det kan være smart å kjøpe en egen såpe for bilvask – dette har med voks og lakktype å gjøre. Det hevder proffe bilpleiere. Og lakken må være helt ren og helt tørr før voksing.

Ser du matt, ripet eller ellers skadet lakk bør du bruke lett-sliping før voksingen – eller skaff en proff pleier. Slipevoks inneholder ørsmå korn som forsiktig fjerner et mikrotynt lag klarlakk og gir jevnt toppsjikt – og jevn farge. Vanlig poler-masse eller rensevoks er mindre slipende, dette gjør den bedre egnet om du ikke finner matte partier som må pusses litt ekstra.

Deretter

Bruk en fuktig og HELT 100% ren mikrofiberklut til å gni ut voksen – og så en annen og HELT ren ditto for å fjerne den. Kjøp proffe saker. Voks bilen mellom 13°C og 30°C, helst under 20. I veldig varmt vær tørker voksen lynfort, og poleringen blir tung.

Og: I kaldere vær er voksen vrien å legge på og flytte rundt. Derfor: Voks gjerne i garasjen, ute av sollyset. Solen varmer opp bilen i tillegg til å skape harde voksrester i lakken. Pass på at det ikke er svevestøv i lufta, det kan gi ørsmå riper – og matthet.

Hvis du ikke har garasje, finn et sted i skyggen, velg en overskyet dag, eller gjør jobben en kjølig morgen eller kveld. Punkt en: Unngå sollys!!

Følg bruksanvisningen etter å ha vasket og tørket godt. Husk ren og tørr fiberduk! (Foto: Turtle Wax)

Velge voks

Ideelt sett er voks som inneholder karnauba* det beste du kan bruke, selv om den er dyrere. Men det finnes andre typer som du kanskje også vil vite om: Rensevoks er generelt litt rimeligere, men kan også være tøffere for lakken. Det kan være smart å sjekke bilens håndbok, mer seriøse fabrikker har det med å anbefale både såpe og voks…

Mange erfarne bileiere sverger til først å polere lett med en enkel voks – gjerne flytende – og så legge karnauba på toppen – bilen blir blank og flott og beskyttelsen varer lengre.Obs! at enkelte overflatestyrkende midler – de du kan avslutte jobben med for å beskytte voksen – kan gjøre deg døsig eller svimmel. Noen inneholder nemlig skumle stoffer som 1,2-benzisotiazol-3(2H)-on, og/eller 2-metyl-2Hisotiazol-3-on.

Det du!

Disse kan gi allergisk reaksjon. Sjekk pakningen! Ellers: Sprayvoks går jo lettere å legge på, men varer ikke på langt nær like lenge. Testede varianter har holdt glansen bare et par uker før de ga opp….

Tips

Legg litt voks på påføringssvampen som fulgte med, eller på din fine nye rene mikrofiberklut. Fem cm i diameter vil dekke 60 cm x 60 cm. Og les bruksanvisningen godt! Å bruke for mye voks er en vanlig feil. Det skaper mer avfall, er vanskeligere å fjerne senere, og gir uønsket voksoppbygging. Et tynnere lag binder seg bedre til lakken. Eller: Hvis voksen ikke kom med en påføringsenhet kan du prøve en lett fuktet svamp. Det er ikke det beste, men gjør jobben. Men ikke bruk den i oppvasken etterpå….

Husk

Når bilen er vokset og du senere skal hånd-vaske den lett, bør du bruke en bilvaskesåpe som er tilpasset vokset lakk! Det finnes faktisk!

 

*Karnauba-voks kommer fra en palme og skal være det beste for lakken. Voksen består av 40 vektprosent alifatiske estere, di-estere, en del andre rariteter og fete alkoholer (12%). Sammensetningen gjør den til noe av det beste du kan bruke.

 

Neste gang – rett over påske – ser vi nærmere på hva elektrisk strøm egentlig er! Følg med!!

Les også: Jern – en gudegave

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com