El-Mercedes med 500 km rekkevidde

Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC, CITRINBRAUN MAGNO, Offroad Line Exterieur Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC, CITRINE BROWN MAGNO, Offroad Line, exterior
Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC, CITRINBRAUN MAGNO, Offroad Line Exterieur
Mercedes-Benz GLC 220d 4MATIC, CITRINE BROWN MAGNO, Offroad Line, exterior

Synes du det er solgt mange elbiler her i landet de siste årene, så har du rett i det. Men det er likevel ikke solgt på langt nær mange nok, dersom tøffe klimamål skal bli nådd i tide.

Jo, det suser mange Tesla’er, e-Golfer, Nissan Leaf og Renault Zoe (pluss noen andre) i og nær de største byene, men det trengs langt flere, og det så fort som mulig…

Tung subsidiering og en rekke privilegier vi andre bare må titte misunnelig etter har vært drivkraften til det høye elbilsalget. Vekten av fordelene oppveier for stadig flere den mye omtalte rekkeviddeangsten.

Det som nå bremser videre økning mest, er det smale modellutvalget. Tesla, og noen få andre eksklusive modeller, har et prisnivå som er en hindring i seg selv for volumsalg –selv om rekkevidden er bra. Av aktuelle elbiler til folkelige priser er utvalget foreløpig alt for begrenset (og begrenset er også rekkevidden).

Mye tyder på at dette vil forandre seg ganske snart. Stadig flere av de store bilprodusentene varsler nå en helt annen satsing på grønn teknologi. Hyundai har nylig lansert sin Ioniq, en prismessig veldig attraktiv ny modell som både kommer som ren elbil, hybrid og ladbar hybrid. PSA innvarsler en kraftig el- og plug-in offensiv de nærmeste årene, og på Paris-utstillingen i september skal Mercedes vise en ny el-modell med 500 km rekkevidde.

Mercedes-elmodellen blir en av en lang rekke aktuelle ”grønne” nyheter fra Stuttgart. Herfra kommer det til å komme en strøm av nye plug-in hybrider, deriblant også en brenselcellebil – GLC F-Cell – med plug-in teknologi og 500 km utslippsfri rekkevidde. Hvor folkelig priset modeller som disse blir, gjenstår jo å se…

Hele modellrekken fra smart får dessuten elektrisk drivlinje, klare for Norge kommende år.

At Daimler AG mener alvor er det ikke tvil om. Den tyske giganten skal bruke mer enn 65 milliarder de nærmeste to årene på utvikling av grønn teknologi. I dette bildet står utvikling av helt ny arkitektur for fremtidens batteridrevne biler med lang rekkevidde sentralt.

Antagelig er fremtiden enda nærmere enn vi tror!

 

Følg og lik oss: