Elbil-bestselgeren er bedre enn noen sinne

Det er ingen tvil om at nye Nissan Leaf har blitt en kjempefin bil til svært god pris – dersom du skal ha elbil. Modellen, som for alvor åpnet det norske elbilmarkedet for rundt sju år siden, er i andre generasjon løftet og forbedret på alle områder – rekkevidde, kjøreegenskaper, teknologi, utstyr.

Jeg var på den internasjonale lanseringen av nye Leaf i Tokyo i fjor høst, der bilen ble møtt med ovasjoner. Fortsatt er Leaf klart mest solgte elbil-modell her i landet. Antallet passerte 35.000 biler før nye Leaf kom, og nå er 40.000 for lengst passert.

Elbil-kunder tåler ventetid!

Salget går fortsatt strykende, forteller forhandlere jeg har snakket med i det siste. Men de bekrefter også at kunder som bestiller ny Leaf nå, må belage seg på å vente lenge før bilen kommer på gata.

Her er Nissan slett ikke i noen særstilling. Hyundai Kona, som ser ut til å bli en verdig konkurrent, opererer nå med leveringstid mot slutten av 2020 for nye kunder som ikke har stått på reservasjonslisten.

I dag er det nesten utrolig hva elbil-kunder finner seg i av ventetider. Samtidig går utviklingen med stormskritt, og bilen du bestiller i dag med en rekkevidde på 400 kilometer – for bare å ta et tall – kan om et par år (eller mindre) være tilgjengelig med bortimot dobbelt så lang rekkevidde. Eller mer.

Slik ser det ut på instrumentbordet, oversiktlig og greit.

Stor rekkevidde-økning

Og a propos rekkevidde og Leaf: Etter hva jeg har forstått blir bilen tilgjengelig med en betydelig større batteripakke om ikke alt for mange måneder, og da med en rekkevidde på Kona-nivå, rundt 500 kilometer WLTP.

Den vil selvsagt også koste mer, men det blir en merpris jeg tror mange vil være villig til å ofre.

Stort bagasjerom

Dagens Nissan Leaf har fått et kraftig løft i design, både inn- og utvendig. Bilen er både lengre, bredere og lavere enn forgjengeren, med bedre innvendig plass og et bagasjerom på overrakende pene 435 liter.

 

Bagasjerommet er klasseledende på volum, her med bakseteryggen nedfelt.

Samtidig har bilen fått med seg en pen bukett av nyutviklet teknologi, som e-Pedal, ProPilot og ProPilot Park.

ePedal – og litt til

Bilen er også unik ved at den har mulighet for toveis-lading. Den kan altså også levere strøm tilbake til strømnettet, en fremtidsrettet løsning vi kommer til å få se mye mer til i nær fremtid.

Med ePedal både akselerer og bremser du med gasspedalen. Veldig uvant til å begynne med, men en løsning jeg tror man lett kan bli vant til å bruke. Leaf-kunder jeg har snakket med later i alle fall til å ha forelsket seg i løsningen!

ProPilot og ProPilot Park får også mye skryt av ferske Leaf-kjøpere.

Førerplassen er oversiktlig og lett å finne seg til rette i. Men fortsatt er det flyst med knapper og brytere, både på ratt og dashbord.

Parkeringshjelp og fjernstyring

ProPilot kan kanskje like gjerne kalles føreravlastning som førerassistanse. Systemet passer på fart, posisjonering av bilen i kjørefilen og bremsing. ProPilot Park hjelper bilen til å parkere helt på egen hånd, og for mange er nok dette en veldig kjærkommen avlastning.

For å holde oss til teknologi litt til, så nevner jeg NissanConnect EV-appen. Den kan du bruke til bl.a. å fjernstyre oppvarming eller avkjøling av kupéen før du skal på tur, du kan kontrollere batterinivå og rekkevidde, og få nøyaktig posisjon om du har glemt hvor på den store parkeringsplassen du satte fra deg bilen.

Mye raskere!

Av de mer nære ting som er forbedret med bilen, er motoreffekten. Nye Nissan Leaf kan nå by på 150 hk mot forgjengerens 109. Dette betyr en mye kvikkere og smidigere bil i trafikken. Akselerasjon fra stillstand til 100 km/t går nå på 7,9, mot 11,5 for første generasjon Leaf. Det er en markant forskjell, som også trigger kjøregleden atskillig!

Helt tyst

Nye Leaf er for øvrig en utrolig trivelig bil å kjøre. Elbilens lydløse gange er det ikke mulig å bli annet enn glad i, selv for undertegnede som alltid har vært sterkt orientert mot GROMLÅT! Men her er det altså helt tyst, bortsett fra litt vindsus, hjul- og veistøy.

Fraværet av motorstøy skjerper imidlertid også kravene til effektiv isolasjon mot vind- og dekkstøy, så alt har en pris…

Lavt tyngdepunkt

Oppførselen på vei er svært stabil og forutsigbar, med klar prioritet på komfortegenskaper. Det lave tyngdepunktet plasseringen av batteriene i bunnen av bilen gir, sørger for svært hyggelige egenskaper om man faller for fristelsen til å ta svingene ekstra raskt – nye Leaf limer seg nedpå!

Lading er enkelt og lettvint, men tar sin tid.

Ville jeg kjøpt Leaf?

Da jeg prøvekjørte bilen, var det flere som undret på om dette var en bil jeg kunne tenke meg selv. Svaret var – og er – enkelt: Ja, hvis rekkevidden hadde vært det dobbelte av prøvebilens 270 – 415 km WLTP. Den rekkevidden jeg klarte å nå i praktisk vanlig bruk var bare litt over 260 kilometer.

For jeg likte nye Leaf godt, det meste stemte bra med mine forventninger og ønsker. Men altså, en rekkevidde godt under 300 kilometer duger ikke for min bilbruk.

Samme rekkevidde – minst

Generelt mener jeg at elbilen bør ha minst samme rekkevidde som en tilsvarende bensin- eller dieselbil for å være et fullverdig alternativ. Da tar jeg altså utgangspunkt i min bilbruk og mitt kjøremønster. Slik dette ser ut, ville jeg med en slik rekkevidde ha kommet til å irritere meg alt for mye over hyppige ladepauser.

Men det er min situasjon. Og så vet jeg at for svært mange andre med mindre behov for lange turer så holder Leafs rekkevidde mer enn godt nok, med å kunne vedlikeholdslade hjemme når bilen likevel ikke brukes. Her må hver og en vurdere egne behov og preferanser ved bilvalget.

Min prøvebil var en Tekna, som med diverse ekstra utstyr har en pris på rundt 340.000 kroner.

Kort om Nissan Leaf Tekna 40 kWt:

Motor: Elmotor på 150 hk. Dreiemoment 320 Nm.

Batterikapasitet: 40 kWt

Innebygd lader: 6,6 kW

Hurtigladerkapasitet: 50 kW

Rekkevidde: 378 km (NEDC), 270 – 285 km (blandet kjøring, WLTP)

Lengde x bredde x høyde: 449 x 179 x 154 cm

Akselavstand: 270 cm

Bagasjerom 435/1.176 l.

Egenvekt: 1.505 kg

Tillatt totalvekt: 1.995 kg

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,9 sek.

Toppfart: 144 km/t.

Pris: Prøvebil som beskrevet ca. 340.000 kroner, ekstra utstyr inkludert.

Følg og lik oss:

Legg igjen en kommentar