Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

En Ford med mange fordeler!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

S-Max 1

Riktig God Jul til alle!

Jeg benytter en flik av høytiden til å dele mine erfaringer med en ganske imponerende Ford-modell med dere. Bilen heter Ford S-Max Titanium, og med 180 hk dieselmotor, Fords supre Powershift automatkasse, firehjulsdrift og en utstyrsliste lang som menyen på en Kinarestaurant, la jeg i vei på en førjulstur til Levanger.

Det ble en svipp innom Åre også, forresten. Over fjellet fra Verdal avslørte i hvert fall firehjulsdriften sine kvaliteter til fulle.

Her er den ”intelligent”, i den forstand at den hele tiden flytter trekkraft mellom hjulene, avhengig av friksjonsforholdene. Funker utmerket!

S-MAX 3

S-Max i ny utgave er for meg en attraktiv flerbruksbil på mange måter. Den er stor, uten å være uhåndterlig og vanskelig å manøvrere, og den byr på raust med plass til både passasjerer og bagasje. Valgt som 7-seter blir bestefar også umåtelig populær når småguttelaget skal til og fra kamp!

Så har Ford dessuten gitt S-Max et mer avrundet og mindre ”kassete” design enn hva vi ofte har forbundet med flerbruksbiler, og den nye fronten er jo en vinning for alle Ford-modeller.

Min prøvebil hadde – som antydet – stort sett alt Ford kan levere av utstyr til modellen. I dette inngikk også adaptivt understell. Ford har alltid hatt et suverent grep om kjøreegenskaper, og med dette på toppen gikk det nærmest av seg selv fra Drammen til Hanestad før jeg rett og slett fikk lyst på en kopp kaffe! Raske 31 mil non-stop, og like opplagt, lar seg høre. Dette forteller selvsagt også noe om gode seter og en meget bra kjørestilling.

For oss seniorer er S-Max et knallvalg på enda flere måter: Bilen er høy, man nesten går inn og ut av den, og den har ”state-of-the-art” lysutstyr. Det var nok å la fjernlyset stå på, så fikset bilen resten. Kjører man bak en bil, legger lyset seg rundt denne bilen, slik at man har god sikt langs grøftekanten og over i motgående felt.

Front- og ryggekamera (180 grader visning) er også et pluss som blir stadig viktigere jo mer man venner seg til å stole på det. Det samme gjelder adaptiv cruise kontroll og blindsonesystem som også varsler for kryssende trafikk.

Fords infotainmentsystem Sync 2 er ellers et hyggelig bekjentskap når man får vennet seg til hvordan det fungerer, hva enten man bruker berøringsskjermen eller stemmestyring.

S-Max 2

Prøvebilen hadde ekstra utstyr for godt over 100 000 kroner. I Fords verden betyr dette det meste som er tilgjengelig. I tillegg til det som er nevnt, inkluderte det blant annet panorama glasstak, oppvarmet og el-justerbart ratt, Premium sound system med 12 høyttalere, semsket skinn seter og el. justerbart førersete med minne.

S-MAX 4

Liker du å ha litt ekstra å fyre med, vil du definitivt like Fords 2-liters diesel med 180 hk og hele 400 Nm trekkkraft – en flott, sterk og kultivert motor som på min teststrekning nøyde seg med 0,61 l/mil med snitthastighet 75 km/t. Med en slik effekt har man dessuten et betryggende kraftoverskudd når forbikjøring er aktuelt.

Ford S-Max er knappe 4,80 m lang, 1,91 m bred og har høyde som en SUV – 1,65 m.

Så var det prisen, som dessverre er en begrensende faktor. Prøvebilen starter på 506 800 kroner, og som beskrevet snakker vi i alt ca. 615 000, så det koster å være kar, her også!

Men: Klarer du deg uten firehjulsdrift, så har du en godt utstyrt S-Max med 150 hk diesel fra 421 000 kroner. Og alle de viktigste egenskapene er tross alt de samme…

 

 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com