Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

EQA: Første kompakte el-SUV fra Mercedes-Benz

Mercedes-EQ, EQA 250, Edition 1, digitalweiss. EQA 250 (Stromverbrauch kombiniert: 15,7 kWh/100 km; CO2-Emissionen kombiniert: 0 g/km) // Mercedes-EQ, EQA 250, Edition 1, digital white. EQA 250 (combined power consumption: 15.7 kWh/100 km, combined CO2 emissions: 0 g/km)
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Med EQA, som nå er på vei inn for fullt, kommer den første kompakte el-SUV modellen fra Mercedes-Benz. Bilen bygger på søstermodellen GLA, og kommer i første omgang som EQA 250 med 190 hk og en el-rekkevidde på gode 426 km. (Foto: Mercedes-Benz)

Prisene starter på 417.900 kroner.

– Med EQA får kundene endelig et elektrisk premiumalternativ i segmentet. Bilen er romslig og kompakt på samme tid, har god elektrisk rekkevidde og 20 cm bakkeklaring. Dette er med andre ord en bil som vil passe like godt til hverdagspendling som til hytteturen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Bilen er 4,46 m lang og 1,62 m høy. Akselavstanden er 2,73 m, og den er godkjent for hengervekt opptil 750 kg. Bagasjerommet er på 340 liter, og EQA er godkjent for bruk av takstativ.

Stilig også bakfra. (Foto: Mercedes-Benz)

Opptil 100 kW

Den elektriske motoren leverer 190 hestekrefter og 375 Nm, noe som gir en akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 8,9 sekunder. Toppfarten er 160 km/t.

Litium-ionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har et energiinnhold på 66,5 kWh (netto). Forbruket oppgis til 1,77 kWh/mil. Bilen kan lades fra 10% til 80% i løpet av kun 30 minutter med hurtiglading på opptil 100 kW. Den integrerte ombordladeren støtter lading på opptil 11 kW.

Godt utstyrt

Allerede i standard utgave er Mercedes EQA godt utstyrt, med blant annet det intuitive infotainment-systemet MBUX, LED High Performance frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, og elektrisk bakluke. På listen finnes også 18-tommers lettmetallfelger, seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera og multifunksjon sportsratt i skinn. Bilen kan i tillegg utstyres med en av design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med den såkalte nattpakken.

Førerplassen i en Mercedes er vanligvis et godt sted å være. Slik er det også i nye EQA. (Foto: Mercedes-Benz)

Forvarming

For å redusere støy er drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren ekstra isolert. Forklimatisering er standard, og kan stilles inn før kjøreturen. Denne funksjonen styres direkte fra infotainment-systemet eller via Mercedes me-appen. Dermed kan bilen forvarmes slik at man slipper å måtte skrape frontruten når bilen har stått ute i minusgrader.

Avanserte førerassistansesystemer er bilen proppet med, og som vanlig er den passive sikkerheten på et høyt nivå.

God aerodynamikk

EQA kommer ellers med EQ-familiens spesielle Black Panel-grill og den ubrutte lyslisten foran og bak. En horisontal fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene i front, mens LED-baklyktene smelter sømløst inn i den smale LED-lyslisten, og understreker inntrykket av bredde.

Med en Cd-verdi fra 0,28 og et areal på totalt 2,47 m2 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, det nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.

 

 

 

SUV-profilen er umiskjennelig. (Foto: Mercedes-Benz)

«Elektrisk intelligens»

Varmepumpe er standard, og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for optimal effektivitet – og dermed maksimal rekkevidde.

Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, foruten mange andre faktorer som topografi og vær. Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.

Les også: Dieselhybrid fra Mercedes leverer over forventning

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com