Ute siler høstregnet ned, en tilstand vi må leve med ganske ofte i tiden som kommer. Samtidig ser vi tydelig at regnskurene har en tendens til å være voldsommere enn vi har vært vant til før.
Dette øker risikoen for vannplaning kraftig – og kraftigere og kraftigere jo dårligere dekk du har på bilen. Særlig farlig er kombinasjonen av mye vann på veien og piggspor i kjørebanen; disse runde små grøftene som dannes i asfalten gjennom slitasje, ikke minst av piggdekk.
DU har sikkert gode sommerdekk på bilen, men alle de andre bør vel ta en titt?
Jo mer slitt dekket er, jo dårligere blir våtegenskapene. Og heng deg ikke opp i at lovens minstekrav til mønsterdybde for sommerdekk er 1,6 millimeter. Alle eksperter er enige om at vannplaningsrisikoen stiger markant når mønsterdybden blir mindre enn 3-4 millimeter. Så kanskje bør du investere i nye dekk likevel?
Ekstra utsatt er den som kjører sommeren igjennom med piggfrie vinterdekk på hjulene. Dette er dekk som allerede i utgangspunktet har langt dårligere våtegenskaper enn sommerdekk – og når de begynner å bli en del slitt, blir situasjonen enda verre. Dessverre kjører alt for mange hele sommerhalvåret med godt slitte vinterdekk: ”Kan like godt kjøre dem helt ut, må ha nye vinterdekk til høsten likevel” kan bli en farlig unnskyldning. Vinterdekk som ikke holder en vintersesong til, skal altså være gode nok til å gi deg og passasjerene trygg kjøring på sommerføre???
Nei og atter nei, på sommerføre er det KUN gode sommerdekk som gjelder!
Glem ikke at dekkene er den eneste kontakten bilen din har med underlaget. Når man tenker på at en kontakt tilsvarende fire håndflater skal formidle alt du ønsker av bremsing, akselerasjon og sidegrep får det en til å tenke, ikke sant?